Praktbotia + pansarmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Praktbotia + pansarmal?

    Funderar på om praktbotier och pansarmalar kan gå ihop eller kommer de slåss om grottor och annat?
    Och städar praktbotier lika bra som pansarmalar?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    1. Ja
    2. Nej
    3. Bättre. Ha dock i åtanke att det endast är matrester och liknande de äter, så "städa" är nog lite fel ord.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Okej tack. Räcker 4 stycken praktbotier eller måste jag ha fler?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Praktbotior blir rejält mycket större än pansarmalar (30 cm och mer), de är även dyrare och lite mer känsliga, särskilt som små. Färre än 6 skulle jag nog inte köpa av vare sig praktbotior eller pansarmalar. Pansarmalar är mer lämpade för vanliga sällskapsakvarier, särskilt om akvariet inte är så stort. Pansarmalar simmar mest runt och rotar hela tiden, de är väl lite mer effektiva, och är dagaktiva, medan praktbotior ofta ligger och slöar nå´nstans, när de inte far runt. Praktbotior kan även vara lite "busiga" av sig, och nafsa efter fenorna på t.ex scalarer.

        Pansarmalar är nog ett bättre val om man vill ha en fisk som äter på botten i ett normalstort sällskapsakvarium.
        Senast redigerad av Shepard; 25 January 2010, 16:02.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          #5
          Ja men praktbotier är finare och äter även sniglar. Vill dock inta ha några större exemplar men de växer väl rätt sakta? Vill helst ha 7-10cm bara.

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Eller kanske någon av de andra botiorna passar bättre. Är de lika bra på att käka sniglar? Typ pakistan eller zebra.
            Står inte på zoopet om dvärgbotierna äter sniglar eller inte men de ju väldigt små.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Alla botior äter sniglar.

              Till sällskap för dina pansarmalar skulle jag nog ta Dvärgbotiorna eftersom de är de snällaste av de kanske lite mindre botiorna (och mest aktiva också).

              P.S. Lycka till!!
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Praktbotior kan vara ganska elaka mot pansarmalar. pakistanbotia, zebrabotia, dariobotia kan du alla ha i 100-200L, Dvärgbotia 50-70L som minst och gärna fler än 6st då de är mer av stimfiskar än dom andra botiorna.

                Kommentar

                • Zwitta
                  • October 2006
                  • 406

                  #9
                  Kanske tar bara botior och inga pansarmalar.
                  Blir nog pakistanbotior eller zebrabotior.
                  Hur stora blir polka-dot och Bengal-botia?

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zwitta
                    Kanske tar bara botior och inga pansarmalar.
                    Blir nog pakistanbotior eller zebrabotior.
                    Hur stora blir polka-dot och Bengal-botia?
                    om du ska ha pansarmalar eller botior eller bägge får du själv bestämma.

                    jag själv föredrar botior, andra föredrar pansarmalar.

                    Botia dario bli ca 10-15cm och min ca 150-200L
                    Polkadot botia blir ca 10-12cm och min ca 150-200L Pakistanbotia ca 10-13cm och min 100L
                    Zebrabotia ca 8-10cm och min 80L

                    här kan du läsa mer om de olika botiorna
                    Senast redigerad av Flaxss; 26 January 2010, 13:25.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Praktbotior är mera ruffiga än elaka tycker jag personligen.

                      Men lär sig bara pansarmalarna att hålla sig undan så ska det nog inte vara några större problem om du har någon sort som blir lite större, eftersom praktbotiorna blir ganska stora själva.

                      Säger det bara lycka till.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Zwitta
                        • October 2006
                        • 406

                        #12
                        Okej, tack.
                        Botiorna lär väl göra samma sak som pansarmalar + att de äter sniglar. De är även finare.
                        Iallafall får se vad affären har inne. Tänkte ha de i mitt 216l först tills alla sniglar där försvinner.
                        Botier vill väl ha grottor att gömma sig i också?

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Det gäller igentligen alla botior med undantag för Dvärgbotian (även om dessa kanske uppskattar grottor).

                          Sen beror det på vad man själv tycker är fint i fiskväg.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zwitta
                            Okej, tack.
                            Botiorna lär väl göra samma sak som pansarmalar + att de äter sniglar. De är även finare.
                            Iallafall får se vad affären har inne. Tänkte ha de i mitt 216l först tills alla sniglar där försvinner.
                            Botier vill väl ha grottor att gömma sig i också?
                            botior vill kunna gömma sig om det är platsrör eller keramikrör eller grottor eller växtsnår kvittar. och om du nu köper så köp minst 5-6st gäller för alla botior att dom trivs i grupper.

                            Kommentar

                            • Zwitta
                              • October 2006
                              • 406

                              #15
                              Okej. Blir nog 6 stycken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...