250 liters-återvändsgränd??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    250 liters-återvändsgränd??

    Hej!
    Egentligen brukar jag tycka att det är rätt dumt att fråga "vilka fiskar ska jag ha i mitt akvarium?" men nu förstår jag varför man gör det

    Karet är på 250 liter. PH ca 7 (direkt efter vattenbyte, pga rötter brukar det vara något lägre), nitrit 0. Har varit igång ca ett år.

    Jag startade med några platys (som numera bor i platykaret), sen skaffade jag fem scalare. Två lekpar visade det sig, plus en stressad ensam stackare. Sen dog en scalare, sen en till. Tre stycken är kvar idag.

    Nio metallpansarmalar har reducerats till sju, de har klarat sig länge nu.

    Nio rosentetror har klarat sig rätt länge de också.

    Fjärilsciklider klarar sig inte speciellt bra, först dör hanar, så jag skaffar nya hanar, sen dör honor så jag skaffar nya honor, sen dör hanar... Just nu har jag två hanar och en hona och de ägnar sig mest åt att stimma med rosentetrorna...

    Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Låta det vara som det är (tre scalare, nio rosentetror, sju metallpansarmalar, tre fjärilsciklider) eller skaffa nåt nytt - i så fall vad? Fler scalarer? Hm, det borde rimligen vara ett par kvar. Eller tre hanar, eller tre honor, beroende på hur mycket otur jag hade.
    Tetrorna är trevliga, kanske några fler av dem?
    Fjärilscikliderna är jag beredd att ge upp på, antingen får jag inte tag på några "bra" eller så är jag bara för dum för att få dem att överleva. Det finns ju massor med apistogramma som verkar trevliga (och tåligare...) men vilka?
    Fler pansarmalar? Samma sort eller komplettera med nån annan sort?

    Körsbärsräkor verkar inte vara nån bra idé. Eftersom de klarar sig bra i platykaret tänkte jag att de funkar nog med scalarerna också men jag har aldrig sett så mycket "jakt-energi" i karet... Men kul hade de! Scalarerna alltså, och fjärilscikliderna, inte räkorna...

    Nån som har nån idé vad jag ska göra med det här karet? Jag vill ju inte ha nån odling för att få en massa yngel men jag vill inte heller ha en massa fisk som vantrivs...

    Hälsningar
    Jennifer
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    #2
    Du skall inte prova en annan återförsäljare? Det kan ju vara så enkelt. Behåll bestånden som du har om de funkar ihop, ev komplettera så att du får jämna par, det blir lätt lite pilligt med flera olika arter "på mitten". Fler tetror är nog aldrig fel. Och ett par malar, hederlig ancistrus är att rekommendera. Pansarmalar är inte min favorit, en chokladmal gör samma jobb som tio p-malar, dessutom sysslar den med nattarbete och är inte framme och surrar på dagen. Märks det att jag gillar att leka gud i andras akvarium?

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Jennifer!
      Du har ett pm
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Gummiankan
        Du skall inte prova en annan återförsäljare? Det kan ju vara så enkelt. Behåll bestånden som du har om de funkar ihop, ev komplettera så att du får jämna par, det blir lätt lite pilligt med flera olika arter "på mitten". Fler tetror är nog aldrig fel. Och ett par malar, hederlig ancistrus är att rekommendera. Pansarmalar är inte min favorit, en chokladmal gör samma jobb som tio p-malar, dessutom sysslar den med nattarbete och är inte framme och surrar på dagen. Märks det att jag gillar att leka gud i andras akvarium?
        Tre olika återförsäljare... Men i och för sig har hanarna som är senast inköpta överlevt så jag kanske ska testa att ta honor därifrån också.
        Inga ancistrus bland mina växter, tack! Har tidigare haft problem med en mal som tuggade i sig mina fina svärdplantor och har lovat dem att de ska slippa såna marodörer i fortsättningen. Jo, jag vet, tillräckligt med vegetariskt tillskott osv men det funkade inte den gången!
        Men jag älskar pansarmalar! Men chokladmalen är väldigt fin, dock verkar mitt kar vara för kort, det är bara 100 cm långt (enligt artbeskrivningen ska de ha 120). Men det kanske man kan tumma lite på... Vad händer om scalarerna skulle få för sig att leka, äter den rom och yngel?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Jennifer Du hade en Bruno *skratt* inte en ancistrus:P
          Du kan få testa och ta med dig hem en av mina malar så ska du se att de inte ger sig på växterna.

          har för mig att jag var inne förut i chokladmalen, men backade för de käkar yngel och jagar efter småfisk, småfisk så som neontetror ligger risigt till...
          Skaffa snäckor istället
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            Jennifer Du hade en Bruno *skratt* inte en ancistrus:P
            Du kan få testa och ta med dig hem en av mina malar så ska du se att de inte ger sig på växterna.

            har för mig att jag var inne förut i chokladmalen, men backade för de käkar yngel och jagar efter småfisk, småfisk så som neontetror ligger risigt till...
            Skaffa snäckor istället
            Nä du, jag har läst alltför många trådar där folk undrar "vad är det för fel på min växt" och så visar det sig att ancistrusarna ligger bakom Mina små snäckor duger gott, inga äckliga äppelsnäckor hemma hos mig, tack. Tänk om de kryper upp ur karet för att lägga ägg och hamnar på mitt öga? (Bara de som är tillräckligt gamla förstår vad som menas med det! )

            Okay, ingen chokladmal heller då. Men det gör inget - jag satsar på dina kakaduor istället

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #7
              Jag förstår helt och fullt, gillar man sina växter gillar man inte ancistrus! Mina svärdplantor ser ut som om de råkat ut för en röjsåg... Chokladmalen klarar sig bra hos dig de första åren. Den jag precis gav bort var ca 4 år och strax under 20 cm, tyvärr gick den hårt åt ancistrus ynglen på slutet därav vräkningen... Dagen efter köpte jag en ny och den är såååå liten! Det kan nog hända att den sätter i sig rom och sånt om ingen vaktar det... Snabba yngel som inte vilar på botten brukar klara sig bra. Den jag hade lyckades aldrig tugga i sig mer yngel än föräldrarna själva. Men som sagt, ancistrusyngel klarade sig mindre bra i dess direkta närhet... om dina pansarmalar sysslar med reproduktion är det nog dumt...

              Kommentar

              Arbetssätt...