New shit till akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    New shit till akvariumet

    Tjena!
    Har tröttnat något enormt på mitt 180 l Asien (Som inte längre är Asien, då jag varit alldeles för givmild med att ge plats för vänners fiskar då de tröttnat på akvarium och hade dödat dem annars).

    Eftersom det var ett bra tag sedan jag var inne på Zoopet, så behöver jag verkligen er hjälp att fixa om akvariumet.

    Detta behöver jag hjälp att klura ut:

    1. Ett tema. (Funderat på malawi, tanganyika, eller sydamerika.)

    2. Fiskar. Gärna någon sorts ciklid eller liknande, samt fiskar som går ihop med dem och är vackra eller "praktiska" (Som levandefödare ger mat), kanske även stimfisk om det nu skulle passa. (Killar kardinaltetror starkt) Det viktigaste är att "huvudinvånaren" (Som ciklider) är lite av en parfisk och kanske milt revirhävdande.

    3. Växter och inredning. Tips på hur man ska placera grejerna för bästa känslan, och vilka växter som går bra ihop med fiskarna ovan?


    Tack på förhand för hjälpen, är ganska säker på att ni kan "få igång" mitt akvarium igen.

    // Jonathan
    Tillbaks efter paus.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Varför inte köra apistograma eller fjäril ciklid. Mindre ciklider som inte gräver sönder ditt akvarium. Massa greniga rötter och stenrös, högväxande växter i bak kant, anubias och mossa på rötter. Kombinera med ett stort stim kardinaler, corydoras och något mer trevligt i fiskväg.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Varför inte köra apistograma eller fjäril ciklid. Mindre ciklider som inte gräver sönder ditt akvarium. Massa greniga rötter och stenrös, högväxande växter i bak kant, anubias och mossa på rötter. Kombinera med ett stort stim kardinaler, corydoras och något mer trevligt i fiskväg.
      //Camilla
      Apistogramma är helt klart lockande. Tips på olika apistos?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Har ni tips på fler ciklider som kan passa?
        Senast redigerad av JojjeN; 25 January 2010, 14:31.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Kom igen nu, vet att ni kan bättre.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Dahla
            • January 2004
            • 218

            #6
            Jag skulle vilja föreslå att du kollar lite med folket på plantswap också. Där kan du få tips på hur du totalt kan ändra ditt akvarium och få en nytändning! Det fick jag! :-)
            /Dahla
            Kungsbacka

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Det ska jag absolut testa!

              Eftersom jag då i stort sett kan räkna inredningen som avklarad så lägger jag det åt sidan.

              Nu behöver jag då bara mer tips på fiskar. Har bestämt mig för att det ska vara:

              * En/några sorters ciklider som inte drar upp för mycket yngel, även om de försöker.
              * Någon sorts fisk som producerar mat samt håller sig uppe (Guppys har jag för mig drar ner i akvariumet en hel del)

              Om jag bestämmer mig för fjärilsciklider, hur många ungfiskar kan jag köpa på samma gång? Är väl lika bra att köpa alla på en gång så de redan gått tillsammans och kan para ut sig naturligt?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              Arbetssätt...