Minsta akvariefisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Jag har en firre jag inte har något namn på tyvärr, någon som kan identifiera denna?:
    Boraras uropthalmoides.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Njaeae... Är det så? Jag har aldrig sett en tinwini större än 21 millimeter, dvs snäppet större än Danio erythromicron och Danio margaritatus, så det är väl bara micros som är mindre bland Boraras?
      Det kan inte vara kyathit du har? Den är väldigt lik tinwini fast betydligt större (nästan lika monsterstor som en zebrafisk! ).
      Möjligt men den såldes som TW02 och är oerhört jäkligt lik den som nu kallas för tinwini och som enligt uppgift tidigare har importerats som TW02
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        De är rätt lätta att skilja åt: Har den prickig analfena och ryggfena är det en tinwini, har den bandad analfena eller röd ton på någon fena, är det kyathit.

        Har du fått några yngel av dem?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #19
          Ursprungligen postat av esoxlucius74
          Kul tråd!

          Jag skulle vilja testa någon micro liten fisk i mitt snäck/räk akvarium. (När jag får bra balans på vattenvärdena)

          Några tips på någon liten ensam fisk som inte äter räkor/snäckor?
          Jag har Boraras micros i min räkvas tillsammans med crystal red och tycker mycket om dem. De är mindre än räkorna så ingen risk att de tar dem direkt (fast kanske att de kan ta nyfödda räklingar?). Verkar rätt tåliga också då temperaturen sällan går över 21-22 grader där och ingen har fallit bort sedan jag köpte dem i början på november. Ensamma ska de väl inte vara förstås eftersom det är en stimfisk.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            De är rätt lätta att skilja åt: Har den prickig analfena och ryggfena är det en tinwini, har den bandad analfena eller röd ton på någon fena, är det kyathit.

            Har du fått några yngel av dem?
            Lätt och lätt -
            1/ jag har bara ett exemplar kvar
            2/ den går i ett akvarium som är smockfullt med växter så man kan bara se fisken när den passerar mellan 2 blad (vilken den i och för sig gör ofta för den är aktiv)
            3/ fisken är aldrig stilla utan simmar hela tiden
            4/ mina ögon är tyvärr inte så snabba längre

            Så jag hinner aldrig kolla in om fenorna är prickiga eller randiga - däremot vill jag nog påstå att varken denna (som jag haft i ca 4 år) eller de andra som jag hade har någon antydan till orange eller rött i fenorna.

            Yngel har jag vad jag vet aldrig fått efter dessa. De kan ju dock ha blivit mat åt andra fiskar - finns inte vad jag hade dom ihop med när de gick i en grupp
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 February 2010, 21:47.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • esoxlucius74
              • October 2009
              • 493

              #21
              Ursprungligen postat av myslas
              Jag har Boraras micros i min räkvas tillsammans med crystal red och tycker mycket om dem. De är mindre än räkorna så ingen risk att de tar dem direkt (fast kanske att de kan ta nyfödda räklingar?). Verkar rätt tåliga också då temperaturen sällan går över 21-22 grader där och ingen har fallit bort sedan jag köpte dem i början på november. Ensamma ska de väl inte vara förstås eftersom det är en stimfisk.
              Nä.. det får väl bli ett stim... går det i 16 liter??
              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #22
                Ursprungligen postat av esoxlucius74
                Nä.. det får väl bli ett stim... går det i 16 liter??
                Jag har ett stim på 13 stycken i min vas som är på ungefär 18-20 liter och det funkar utmärkt. De är väl ungefär 1,5 cm långa.

                Kommentar

                • esoxlucius74
                  • October 2009
                  • 493

                  #23
                  Ursprungligen postat av myslas
                  Jag har ett stim på 13 stycken i min vas som är på ungefär 18-20 liter och det funkar utmärkt. De är väl ungefär 1,5 cm långa.
                  Blir det några räk-bäbisar? Eller äter de upp dom??
                  360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                  16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Har man bara hyfsat med gömställen - t.ex. javamossesnår och stenrösen - så kan åtminstone körsbärsräka föröka sig t.o.m. med barber och dvärgciklider i karet.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #25
                      Ursprungligen postat av esoxlucius74
                      Blir det några räk-bäbisar? Eller äter de upp dom??
                      Jodå, jag har fått ett helt gäng räklingar att bli stora. Deras munnar är så väldigt små att det bara är nyfödda räklingar som de skulle kunna ta. Jag matar dem med söndersmulade flingor och frysta dafnier.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Lätt och lätt -
                        1/ jag har bara ett exemplar kvar
                        2/ den går i ett akvarium som är smockfullt med växter så man kan bara se fisken när den passerar mellan 2 blad (vilken den i och för sig gör ofta för den är aktiv)
                        3/ fisken är aldrig stilla utan simmar hela tiden
                        4/ mina ögon är tyvärr inte så snabba längre

                        Så jag hinner aldrig kolla in om fenorna är prickiga eller randiga - däremot vill jag nog påstå att varken denna (som jag haft i ca 4 år) eller de andra som jag hade har någon antydan till orange eller rött i fenorna.

                        Yngel har jag vad jag vet aldrig fått efter dessa. De kan ju dock ha blivit mat åt andra fiskar - finns inte vad jag hade dom ihop med när de gick i en grupp
                        Har nu i alla fall sett analfenan och även den är prickig så antingen handlar det om en ny art som jag har eller så är storleksangivelsen på Danio tinwini fel?
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Har nu i alla fall sett analfenan och även den är prickig så antingen handlar det om en ny art som jag har eller så är storleksangivelsen på Danio tinwini fel?
                          Bägge är helt möjligt - det finns en förskräckande mängd obeskrivna arter, och tinwini i naturen har nog ont om mat och blir inte så stora som de skulle kunna. När en dör kan du ju ta ett foto av den liggande på en linjal så uppdaterar jag FishBase.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #28
                            Inte minsta akvariefisken, men kanske minsta guramin? Såg Paraspearichtus lineatus på Södermalms. Max storlek 18 mm.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...