Kuhlii- och Väderål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    • August 2009
    • 31

    Kuhlii- och Väderål

    Hejsan!
    Är nyregistrerad på sidan men har varit här och snokat lite förut. Dock så har jag en fråga som jag inte hittar svar på. Har ett 112 liters kar. Mått 80*40*34.

    Tänkte fråga om man kan mixa kuhlii och väderål? tänkte ha en grupp av varje och så lite småfisk. Dock så tänkte jag koncentrera akvariet på ålar då jag tycker dom är väldigt vackra och intressanta fiskar.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    Kuhlii vill ha varmt vatten och väderål vill gärna ha större kar än 112L och den vill ha svalt vatten (tål hög temp men gillar lite svalare än kuhlii).

    annars har du svart Khulii (kanel) som trivs i samma temp som kuhlli.

    Kommentar

    • Bangen
      • August 2009
      • 31

      #3
      Tycker att svart Kuhlii inte är nå rolig. Skulle gärna ha en annan typ av ål som kan passa med Kuhlii, dock så finns det lite information om ålar på nätet om man inte vet engelska/latinska namnet på dom. Inga andra typer av ål/ål liknande fisk som kan passa?

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Ursprungligen postat av Bangen
        Tycker att svart Kuhlii inte är nå rolig. Skulle gärna ha en annan typ av ål som kan passa med Kuhlii, dock så finns det lite information om ålar på nätet om man inte vet engelska/latinska namnet på dom. Inga andra typer av ål/ål liknande fisk som kan passa?
        Öronålar (Erpetoichthys calabaricus) fungerar fint ihop med kuhlii vad jag vet.
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • Bangen
          • August 2009
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av ImPulse
          Öronålar (Erpetoichthys calabaricus) fungerar fint ihop med kuhlii vad jag vet.
          Dom är för stora för mitt lilla akvarium, tyvärr. Väldigt vacker ål.

          Har kollat runt lite på nätet och har hittat en som iaf är liten och vacker. hittar dock inte så mycket info om det för övrigt.

          Macrognathus pancalus, Barred spiny eel på engelska. Hittar ingen info på svenska. Någon som har haft någon?
          Senast redigerad av Bangen; 17 August 2009, 20:54.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jag har en Eldål - Mastacembelus erythrotaenia, inte samma som du menar men samma släkt. dock Eldål kräver rätt stor akvarium. den du menar verkar klarar mindre dock hur litet vet jag inte. men jag tycker dessa ''ålar'' Mastacembalus är kräsna när det gäller matning. och kan få det svårt i ett akvarium när dom är små. dom gillar att ha lite salt i vattnet och är bra på att möblera om och gillar sandbotten.

            Kommentar

            • Bangen
              • August 2009
              • 31

              #7
              Har sandbotten och mycket gömställen så att ålar ska trivas. Har varit och pratat med en av mina lokala zoaffärer, men han hade inte hört talas om just den arten. Vill gärna ha lite info om det är någon som har haft en eller har en just nu. Känns som dom större ålarna i familjen är betydligt populärare än dom mindre.

              Hur stort akvariet behöver vara så tänkte jag att en ål som blir 20 cm borde ju kunna ha ett 100 liters eftersom kuhliin som blir 12 bara behöver ett på 60 liter. Beror ju dock lite på aggressiviteten oxå så vill gärna ha lite info om just den ålen.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Den svarta khuli-ål som säljs i handeln är mycket sällan Pangio pangia från Indien utan snarare någon art från Sydostasien - och därmed en lika tropisk art som den vanliga khuli-ålen.

                Även av väderålar finns ett antal arter med ganska varierande krav på temperaturen: släktet finns från Central-Europa och Ryssland, via Centralasien och Kina ända ned till Viet Nam och Taiwan. Man bör nog ta reda på varifrån fiskarna man köper kommer ifrån.

                Öronålar borde inte ha något större problem att äta khuliålar, fast jag har aldrig prövat att blanda...

                Mastacembelus erythrotaenia kan bli en meter och kräver mycket riktigt stora akvarier. Men de flesta pilnäbbar blir bara ett par decimeter. Tyvärr är de flesta svåra att få tag i. De är också svåra att artbestämma, så den slutliga längden kan bli en överraskning. Vissa arer är skygga nattdjur och visar sig aldrig når det är ljust, medan andra kan bli "tama" och kommer åtminstone fram vid matning.

                Kommentar

                Arbetssätt...