Kampfisk + Neontetror + rengörande fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noone
    • August 2007
    • 34

    Kampfisk + Neontetror + rengörande fisk?

    Hej

    Jag har ett akvarium på 65 liter med en siamesisk kampfisk och 8 neontetror i. Det brukar ofta bli ganska algigt i akvariet eftersom jag inte vill ha pumpen på hela tiden (har hört att kampfiskar inte trivs då). Min fråga är om det finns några fiskar eller andra djur som kan göra rent (och som passar ihop med mina fiskar)? Någon slags räka eller mal som inte blir för stor kanske?

    TAck för svar
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Amanoräka är att rekomendera! Inte så färggranna men de städar bra och är lite större än tex. körsbärsräkor som lätt kan bli uppätna. Sen finns ju Otocinclusen (den randiga) som är en mal som passar i lite mindre akvarium. De blir ca 5 cm långa. Runt 3 sådana skulle du kunna ha
    I mitt 60 liters yngelakvarium har jag en otocinclus och 6 stycken amanoräkor som städar
    Tänk på att du ska ha minst 6 amanoräkor tillsammans för att de ska trivas Fördelen med amanoräkor är att de inte förökar sig i sötvatten så det blir ingen invasion!

    Amanoräkan:


    Otocinclus:
    http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
    Senast redigerad av Estetfjortiz; 11 August 2009, 15:55.
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Noone
      • August 2007
      • 34

      #3
      AManoräkor lät bra, tack för tipset

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        Ingen orsak! dom är duktiga! de tar även upp matrester från botten! däremot om du släpper ner en algtablett så kan de sno åt sig hela tabletten
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • Noone
          • August 2007
          • 34

          #5
          Suck, vad dyra de var... 59 spänn styck! (Är det ens normalt?) Men får väl spara lite då och köpa om ett tag

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            59 kr låter väldigt dyrt! Kring 30 kr är mer normalt.

            Vad är det förresten för pump du har som du stänger av?
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              Ursprungligen postat av Noone
              Suck, vad dyra de var... 59 spänn styck! (Är det ens normalt?) Men får väl spara lite då och köpa om ett tag
              brukar kosta runt 30 kr här i luleå
              ska försöka mig på att odla på mina romfyllda amanos och om det blir nått kan du få av mig för 10 kr/styck
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              Arbetssätt...