Malawi i sällskapsakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fippi
    • July 2007
    • 71

    Malawi i sällskapsakvarium.

    Hej jag måste hitta ett nytt hem till mina Saulosi och Hongi då jag ska flytta och inte kan ta dem med mig.
    Om jag ska vara helt självisk så skulle det bästa för mig vara att fiskarna kunde vara i min pappas sällskapsakvarium då jag kanske vill ta tillbaka dem om ett halvår eller ett år när jag har möjlighet att ha ett akvarium igen. Nu kan jag ju inte bara ta hänsyn till mig själv och jag inser ju att hans akvarium inte är optimalt för mina fiskar men jag vill ändå höra era åsikter.

    Så min fråga är helt enkelt om ni tror att mina Saulosi och Hongi kan funka i hans akvarium?


    Akvariets invånare är:
    Flying fox, Pakistanbotior, Kardinaltetror, Palett ciklider 1 par, några sugmalar.
    Så det är en härlig blandning från alla möjliga kontinenter i samma burk men de verkar trivas bra tillsammans i alla fall.
    PH: mellan 7 och 6,5
    Just nu är miljön ganska öppen men om det blir så att de flyttar in där kommer jag givetvis fixa lite gömställen åt dem.

    Det jag är orolig över är hur de kommer bete sig mot de övriga invånarna i akvariet samt över det låga ph värdet.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kardinaltetrorna lär ligga illa till om malawisarna är så stora att de kan få in dem i munnen. I övrigt bör det funka, även med pH 7.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fippi
      • July 2007
      • 71

      #3
      Tack för svar.
      Men är inte Saulosi och Hongi växtätare i första hand? Tycker inte att de borde ge sig på kardinaltetrorna för att hävda sina revir heller då en kardinaltetra knappast kan uppfattas som ett hot. Eller har jag fel?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Fippi
        Tack för svar.
        Men är inte Saulosi och Hongi växtätare i första hand? Tycker inte att de borde ge sig på kardinaltetrorna för att hävda sina revir heller då en kardinaltetra knappast kan uppfattas som ett hot. Eller har jag fel?
        Jodå, främst äter de växter, eller så kallat "aufwuchs", dvs påväxtalger på stenar. Men de säger inte nej till lite småkryp heller, och en fisks definition på "småkryp" brukar vara ifall de får in dem i munnen eller inte...
        Jag tror inte de skulle jaga kardinalerna det första de gör, men risken finns att de får smak på dem när de väl får för sig att prova.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Fippi
          • July 2007
          • 71

          #5
          ok. Just nu är de inte så stora. ca 4-5 cm så jag tror inte att de kan få in en kardinaltetra hel i munnen men de skulle nog kunna ge dem en rejäl omgång om de kände för det.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Fippi
            ok. Just nu är de inte så stora. ca 4-5 cm så jag tror inte att de kan få in en kardinaltetra hel i munnen men de skulle nog kunna ge dem en rejäl omgång om de kände för det.
            Hmm....jag är inte säker, men jag tror inte malawisarna skulle försvara revir mot kardinalerna. Antagligen skulle de reagera på dem som de gör med sina egna yngel, dvs för det mesta strunta i dem och bara jaga bort dem om de blir irriterade. Det är då risken finns för att de upptäcker att de går att äta. Men om de inte kan få in dem i munnen lär inte det hända.
            men det finns bara ett sätt ta reda på vad som händer...prova.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...