Paletter och Pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Paletter och Pansarmalar

    Jag har ett par paletter och två ancistrusar i ett 110 liters kar. Det är lite tomt så jag tänkte fylla på med lite pansarmalar. Fungerar dessa med palettciklider som ju oftast håller till på botten, kan tänka mig att dom också kan bli ganska agressiva mot inkräktare, jagar redan bort ancistrusarna då och då.

    Vad tycker ni ska jag skaffa pansarmalar eller finns det någon annan fisk som funkar bättre?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är väldigt olika hur paletter beter sig men våra paletter var väldigt aggressiva mot andra arter och ancistrus är väl egentligen det enda som funkat alla gånger.
    Här kommer en bild på resultatet av kombinationen paletter och pansarmal hos oss
    Bifogade filer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Som nina82 skriver så är det väldigt olika hur dom beter sig, i mitt kar funkar det klockrent, men då är det lite större, det är på 312 liter så det finns gott om plats för båda sorterna.
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • gusten86
        • June 2008
        • 84

        #4
        Det ser inte så trevligt ut. Borde kanske inte ha paletter och pansarmalar. Men akvariet är ganska tomt som det är nu, Man kanske skulle skaffa någon fisk som håller högre upp i vattnet typ neontetror. Eller skulle paletterna även vara aggressiva mot dessa?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Bör kanske oxå tilläggas att den på bilden är en C. panda och eftersom de är mindre och känsligare än andra pansarmalar så är de kanske ett lättare byte för paletterna. Bestämmer du dig för att testa så skaffa ett stim på en gång (minst 6st.) med en mer robust pansarmal.
          Paletter kommer jaga allt vare sig det är pansarmalar eller tetror men har du tur hittar du något som är robust nog att stå emot eller klok nog att hålla sig väck
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har faktiskt Corydoras panda tillsammans med bl.a ett lekande zebraciklidpar i ett 240-liters (jag vet, absolut ingen kombination att rekommendera), men det funkar alldeles utmärkt, inga skador på pansarmalarna alls, zebrorna har aldrig ens visat nå´t som helst intresse för dem, de är på det hela taget ganska lugna, och håller sig på sin kant. Har mycket växter och gömställen.

            Däremot är min erfarenhet att yngelvårdande paletter kan vara tuffa mot pansarmalars fenor. Har varit i mindre akvarier i och för sig.
            Senast redigerad av Shepard; 04 August 2009, 00:55.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Wiie
              • May 2006
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Det är väldigt olika hur paletter beter sig men våra paletter var väldigt aggressiva mot andra arter och ancistrus är väl egentligen det enda som funkat alla gånger.
              Här kommer en bild på resultatet av kombinationen paletter och pansarmal hos oss
              Vad är det för sand på den bilden?

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Wiie
                Vad är det för sand på den bilden?
                Biltemas blästersand
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...