Algätande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Algätande fisk

    Jag skulle gärna vilja ha någon typ av algätande fisk i akvariet. Men jag har ingen aning om vad som finns och vad som är bra.

    Jag har ett hundra liters kar, så fisken får inte bli för stor.
    Den får gärna också inte äta på mina växter.
    Några tips?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    * Ancistrus är en bra algätare men risken finns att den käkar på dina växter samt att den blir på gränsen storleksmässigt, men det skulle funka.
    * Siamesisk algätare käkar gärna alger när de är mindre, men de blir för stora för ditt kar samt blir lata när de blir större.
    * Otocinclus är en trevlig liten gynnare som äter nästan bara alger, men de är dels lite känsliga och sedan vill de vara en grupp på minst 4-5 st, och då finns risken att dina alger i karet inte räcker till.
    * Sebrasnäckan äter alger och är ett bra val, nackdelen med dessa är att de ger ägg ifrån sig som inte kläcks och du får massor av vita prickar överallt i karet.
    * Amanoräkor käkar alger de med, inga större nackdelar om du inte har stora fiskar som kan käka upp dem, men så stora fiskar har du knappast i ett 100 liters kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Otocinclus såg intressant ut
      Skulle det funka med ett stim på fyra pers i början?
      Hur mycket och ofta ska man mata den med vegetabliskt foder?

      Mitt akvarium brukar ligga på 26-27 grader under varma sommardagar. Klarar den det i någon dag ?

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        I mitt kar ligger tempen på 26-27 och har varit uppe på 29 någon dag i sommar utan att mina otocinclus tagit skada av det. Som sagt lite känsliga i början. Hade tio stycken men fyra stycken försvann på 1-2 månader. Resten har inte haft några problem sedan dess.

        Kan tipsa om Pitbull pleco också. Bör också vara en liten grupp och de trivs allra bäst med finkornig sand som substrat då de gärna gräver ner sig när de blir lite rädda.

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Jag har tyvärr sjösten så det funkar nog inte.

          Om otocinclus är så pass känsliga så kanske jag ska avvakta med att skaffa några...Mitt kar har varit igång med mina tre platys i bara cirka tre veckor. Men jag börjar bli less på att vänta....

          Kommentar

          • Pickabuu
            • August 2009
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av Spongeduck
            Jag har tyvärr sjösten så det funkar nog inte.

            Om otocinclus är så pass känsliga så kanske jag ska avvakta med att skaffa några...Mitt kar har varit igång med mina tre platys i bara cirka tre veckor. Men jag börjar bli less på att vänta....
            Jag köpte nyss ett akvarium på 160 liter och med det fick jag en ancistrus(tror att de heter så) och hon vi köpte det av sa att den var enormt bra på att äta alger! jag har nu en sådan men har inte fått några alger än. Jag vet dock inte om den ger sig på växten.

            ett annat bra alternativ är äppelsnäckor! de äter gammal mat på botten och äter upp döda växter men lämnar de levande ( jag har ingen men har läst om dom)
            150 liter akvarium

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Otocinclus går bra att stödutfodra med algtabletter och zucchini om inte algerna räcker till.

              Jag tror att de flesta som säljs i affärer är viltfångade och en del har svårt att vänja sig vid erbjuden mat + att de inte är i bästa kondis alla gånger i affärerna. En otto skall ha en rund mage, då mår den bra.

              Det är en riktigt rar liten gynnare som stundtals stimmar fint med sina artfränder.

              Jag har haft mina ups and downs med mina otton och jag har förlorat ca 20% på vägen för att de magrat av och inte kunnat vänja sig vid stödfoder, men de flesta har klarat sig och lärt sig äta annat än alger på rutor och växter och mina äldsta har jag haft i över ett år nu.
              Jag har haft över 30 grader i vattnet periodvis och ottona har klarat av detta utan att visa några tecken på stress.

              Ancistrusen är ju tåligare - äter i princip vad som helst, även djupfryst artemia, men kan bli lite stor och bufflig om du har mindre fiskar i karet.

              Amanoräkor har jag inte haft så länge, köpte mina första i april men de verkar vara duktiga på att käka alger och är fredliga. Sköter sitt i princip.

              Även körsbärsräkor äter alger. De är betydligt mindre än amanon och kan lysa upp ett kar med sin intensiva röda färg.

              Det går bra att ha ottosar, amanon och körsbärsräkor ihop.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              Arbetssätt...