Apistogramma Agassizii med fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Apistogramma Agassizii med fjärilsciklider?

    Fungerar det att ha Apistogramma Agassizii med fjärilsciklider i ett 100 liters kar? Hade tänkt mig 1 hane och 2 honor av Apistogramma och ett par fjärilar.

    I karet går just nu 1 Pleco, 3 Ancistrus, 1 liten Nyckelhålsciklid, ca 15st små Zebraciklidyngel som får bli uppätna om de vill.

    Men vad ska man tänka på när man inhandlar fjärilsciklider? Ska man köpa något medel som stabilicerar vattnet bättre? Vara försiktig när man byter vatten?

    Mvh Christer 52 år gammal bor i Skåne
  • hakke112
    • August 2006
    • 43

    #2
    Nu råkar jag vet att du är 16år och bor i Gävleborg, eftersom du bor i samma hus som jag. Vad jag inte vet är varför du ställer frågorna på zoopet när du kan gå 10 meter, knacka på min dörr, och få svar där. xD

    Simma lugnt, brushan.
    Håkan Hedberg, Bollnäs

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Hm

      Jag söker seriösa svar.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        du behöver inte ha något medel med när du köper dina fjärils ciklider. nu vet jag inte temperamenten hos aggazizii men jag har liten k'nsla av att det kan bli rätt så mycket bråk mellan de dvärgcikliderna. kolla upp dem i artbeskrivningarna och läs om dem .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Våra agassizii var väldigt mycket för sig själv. Höll sig ifrån alla andra fiskar och jaga inte mat som de flesta andra.
          Enda maten de åt var fryst cyklops eftersom den seglar rundor i akvariet och förr eller senare råkar den segla förbi framför nosen på fisken
          Tror nog den skulle kunna försvara revir ifall någon annan kommer för nära men absolut ingen som jagar andra fiskar på måfå..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Har liknande erfarenheter som Nina82.
            Jag hade mina Agassizii tillsammans med diskus, fjäril och kakadua och de andra cikliderna var för tuffa.

            Agassizii verkar vara en känslig fisk och jag tror den behöver stor plats och de skall nog helst vara huvudattraktion i karet för att trivas och få i sig tillräckligt med mat.

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Okej tack för alla svar, men vad tycker ni?

              Ska jag låta Ap. Agassizii gå ensam med en nyckelhålsciklid, en decimeter pleco och 3 ancistrus.
              Eller tror ni att det funkar om jag låter det gå ett fjärilspar i samma kar?
              Om ja, vad bör man tänka på för att fjärilarna ska trivas och fungera med vattnet?

              Kommentar

              • sehkn0
                • March 2009
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Christerhedberg
                Okej tack för alla svar, men vad tycker ni?

                Ska jag låta Ap. Agassizii gå ensam med en nyckelhålsciklid, en decimeter pleco och 3 ancistrus.
                Eller tror ni att det funkar om jag låter det gå ett fjärilspar i samma kar?
                Om ja, vad bör man tänka på för att fjärilarna ska trivas och fungera med vattnet?
                Christer, dina Agassizii ställer högre krav på vattnet än fjärilarna.

                För att lyckas med dem Agassizii skulle jag avstå från fjärilar.

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Okej tack för svaren, kanske blir bäst att bara ha apistogramma då. Dom kommer troligen nästa vecka Hur många honor har man till en hane då? Jag hade tänkt mig 2st honor och en hane till 100liters, räcker det eller ska jag ha fler honor?

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Det blir nog perfekt
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...