Brons/Silver/Guld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    Brons/Silver/Guld

    Odlingssvårigheten på den här sidan delas upp i Brons, silver, guld och elit.
    Så som jag förstår det så är brons så pass enkelt att du i princip bara behöver ha två fiskar i ett okej vatten så blir det lek och yngel. Men hur pass svåra är egentligen de andra?
    Jag har inte fått någon silver eller guld att leka ännu, men å andra sidan så har jag bara haft akvarium i sådär 1-2 månader och då mestadels "brons-lekare."
    Nu däremot är jag förbi dessa och är intresserad av att få en hel del dvärgciklider att leka.
    Räcker det att följa de enkla instruktionerna på fiskens trivsel som finns här på hemsidan, eller behöver man mer avancerade åtgärder?
    Guld har jag en rätt så bra aning om vad som behövs och hur svårt det är, men silver har jag lite mindre koll på hur det är..
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Silver verkar vara ganska lättodlade för glada amatörer också. Finns ju många av de arterna som ynglar av sig i sällskapsakvarium utan att man gör någonting. Men har man ett dedikerat odlingsakvarium ska det inte vara några problem alls med dvärgciklider som Kakaduaciklid till exempel.

    Vissa med guld är inte heller jättesvåra att odla men kräver att man kanske tar bort föräldra eller annat efter lek så på så sätt är det lite krångligare. Corydoras julii står som guld till exempel men mina leker i stort sett varenda vecka. Sedan att all rom blir uppäten av de andra fiskarna i akvariet är en annan sak.

    Kommentar

    Arbetssätt...