stimmar olika arter med varandra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127
    • June 2009
    • 6

    stimmar olika arter med varandra?

    jag fattar att slöjstjärtar aldrig skulle stimma med en tigerbarb och att neontetror inte skulle stimma med skalarer, men om fiskarna liknar varandra och är lika stora skulle de stimma då?

    tex om man hade några neontetror, kardinaltetror och silvertippstetror, skulle de stimma tillsammans då eller skulle varje art bilda en egen liten grupp?

    jag har en mörtyngel (ca 1cm), två shubunkin och en stor äppelsnäcka (som tyvärr är lite skabbig just nu efter en utflykt i köket i natt) i ett 220liters akvarium. jag har ingen uppvärmning (för mörtens skull) och det är ca 22-26 på sommaren och 18-21 på vintern.

    men mört (och shubunkin?) är stimfisk och jag undrar om jag måste fånga fler mörtar för att min mört ska trivas eller om den nöjer sig med shubunkin som sällskap. jag är inte så sugen på att ha fler mörtar men jag kanske kan köpa någon mindre, karpliknande stimmfisk (nätbarb kanske)

    någon som vet något eller kan tipsa om en bra fisk?

    jag är lite sugen på att köpa en knorr/banjomal men eftersom jag inte är guldmedlem kan jag inte se artbeskrivningen.

    någon som har en eller vet något om dem?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jodå, likartade stimfiskar stimmar ofta med varandra såsom neon och kardinaltetror. Sedan ska man i ärlighetens namn även komma ihåg att själva stimbeteendet är något som ska hjälpa fiskarna att klara sig från faror och är inte alltid något som de gör i ett akvarium hela tiden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • 127
      • June 2009
      • 6

      #3
      mhmm okej tack

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Jag har tre stim i mitt 720 och de håller ihop med sin egen sort.

        Rödmunstetrorna, ca 50 st, är linslusarna som stimmar längs frontglaset, håller väldigt bra ihop fortfarande trots att jag haft dem i ett år snart.

        Kardinaltetrorna, ca 30 st, håller även de väl ihop och uppehåller sig mest vid de mörkare bakre regionerna av karet. Ganska stillsamma fiskar men ibland gör de expeditioner i hela karet i ett tätt stim.

        Microrasbora kubotaierna, ca 45 st, håller till vid ytlagret och sprider visserligen ut sig emellanåt i hela karet för att hux flux samlas ihop till ett tätt stim. Att de sprider ut sig emellanåt gör inte så mycket i mitt kar, då inga andra fiskar håller till i samma vattenlager.

        Jag är mycket nöjd med mitt fiskval!

        Det händer att enstaka fiskar ibland gör utflykter på egen hand för att hänga med ett annat stim en kortare stund. I dessa fall har det varit kardinaltetror som simmar en stund med rödmunnarna, för att raskt inse att detta livstempo var inte något för dem.

        Det händer att någon kubotai söker sig längre ner i vattenlagret, men då brukar det vara att den hakar på rödmunsstimmet som samlas där det blåser mest, i förhoppning om att det kommer mat. Den hakar inte på rödmunsgänget när detta tar fart rakt upp i strömmen från utblåset, utan stannar kvar vid samlingsplatsen.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        Arbetssätt...