Sällskap till ctenopoma acutirostre i 150 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    Sällskap till ctenopoma acutirostre i 150 liters

    Behöver sällskap till mina ctenopoma acutirostre i mitt 150 liters.
    Nån med förslag?
    Emil

  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    en till av samma sort??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      Ursprungligen postat av Nubi
      en till av samma sort??
      haha, jo men dom är så tråkiga den mesta av tiden...
      skulle behöva nån lite mer "frammevidrutanochsimmar" fisk
      Emil

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ju fler dom är desto mer framme är dom - mer eller mindre. Men visst, ibland behövs "dithers". Alla större fiskar som inte är för aggressiva fungerar bra, men fiskar som inte är snabba vid utfodringen har lätt att bli utan och fiskar som är tillräckligt stora och snabba för att inte bli uppätna eller utkonkurrerade behöver normalt ett större akvarium. Flaggcichlider och stora guramier liksom fullvuxna svärdbärare borde fungera.

        Jag har försökt få dem att leka i flera år - utan framgång - men då måste dom ju gå själva.

        Kommentar

        • wallström
          • March 2009
          • 1092

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Ju fler dom är desto mer framme är dom - mer eller mindre. Men visst, ibland behövs "dithers". Alla större fiskar som inte är för aggressiva fungerar bra, men fiskar som inte är snabba vid utfodringen har lätt att bli utan och fiskar som är tillräckligt stora och snabba för att inte bli uppätna eller utkonkurrerade behöver normalt ett större akvarium. Flaggcichlider och stora guramier liksom fullvuxna svärdbärare borde fungera.

          Jag har försökt få dem att leka i flera år - utan framgång - men då måste dom ju gå själva.

          hur går du till väga när du försöker få lek på dom?
          Hittar ingen annan info än den i artbesrivningen.
          Emil

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag har gjort lite experiment med regntidssimulering men, som sagt, utan resultat.

            Vad jag vet finns det bara två odlingsrapporter.

            Dels från Basels Zoo (jag har ännu inte fått tag i den rapporten)
            och dels från en tjej i Pittsburg:


            Liksom med ett antal andra problemfiskar (t ex Pt. altum) vet man inte vad som triggar leken. Antingen har man råkat göra rätt utan att veta vad eller så har fiskarna gjort "fel" och lekt fastän de egentliga förutsättningarna har saknats.

            Kommentar

            • wallström
              • March 2009
              • 1092

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Jag har gjort lite experiment med regntidssimulering men, som sagt, utan resultat.

              Vad jag vet finns det bara två odlingsrapporter.

              Dels från Basels Zoo (jag har ännu inte fått tag i den rapporten)
              och dels från en tjej i Pittsburg:


              Liksom med ett antal andra problemfiskar (t ex Pt. altum) vet man inte vad som triggar leken. Antingen har man råkat göra rätt utan att veta vad eller så har fiskarna gjort "fel" och lekt fastän de egentliga förutsättningarna har saknats.
              Ska du försöka igen eller har du gett upp?
              Emil

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Det här är en fisk jag varit lite sugen på i omgångar genom åren - men aldrig kommit mig för att införskaffa. Är det inte så (jag är verkligen ingen expert på dessa fiskar) att de behöver gott om gömställen och ganska mörkt i sin miljö - alltså en massa långa blad, gärna lite bredare än t.ex. Valisneria, som sträcker sig ända från botten till ytan, tätt planterade, och även en del långsträckta rötter i höjdled? Även födan och dess intagande tycks vara viktig, alltså att de stillastående får jaga levande foder - som t.ex. vattenloppor och liknande - och stå och "lura" på födan en stund innan de tar den.
                Hur man triggar lek och vad som kan vara lämpligt som sällskap har jag mindre koll på - men idén om kanske flaggciklider borde var lyckad - men jag har sett dessa fiskar i kar med (som nämndes tidigare) en del större typer av vanlig akvariegurami som; mosaik- och kyssgurami - kanske det kunde vara något?
                My 50 cent...
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 July 2009, 01:29.

                Kommentar

                • wallström
                  • March 2009
                  • 1092

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Det här är en fisk jag varit lite sugen på i omgångar genom åren - men aldrig kommit mig för att införskaffa. Är det inte så (jag är verkligen ingen expert på dessa fiskar) att de behöver gott om gömställen och ganska mörkt i sin miljö - alltså en massa långa blad, gärna lite bredare än t.ex. Valisneria, som sträcker sig ända från botten till ytan, tätt planterade, och även en del långsträckta rötter i höjdled? Även födan och dess intagande tycks vara viktig, alltså att de stillastående får jaga levande foder - som t.ex. vattenloppor och liknande - och stå och "lura" på födan en stund innan de tar den.
                  Hur man triggar lek och vad som kan vara lämpligt som sällskap har jag mindre koll på - men idén om kanske flaggciklider borde var lyckad - men jag har sett dessa fiskar i kar med (som nämndes tidigare) en del större typer av vanlig akvariegurami som; mosaik- och kyssgurami - kanske det kunde vara något?
                  My 50 cent...
                  Jo mitt kar har jag vallsneria, svärdplantor,cryptosar, och massa rötter.
                  Det är riktigt kul att se när dom jagar körsbärsräkor, dom simmar ovanför dom med huvudet neråt och står still tills dom hugger med en väldans fart så det flyger sand och annat skit över hela akvariet.

                  Men några lite större guramis skulle funka tror jag. Fasst kanske bara utökar gruppen lite för att få dom mer orädda
                  Emil

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av wallström
                    Jo mitt kar har jag vallsneria, svärdplantor,cryptosar, och massa rötter.
                    Det är riktigt kul att se när dom jagar körsbärsräkor, dom simmar ovanför dom med huvudet neråt och står still tills dom hugger med en väldans fart så det flyger sand och annat skit över hela akvariet.

                    Men några lite större guramis skulle funka tror jag. Fasst kanske bara utökar gruppen lite för att få dom mer orädda
                    Goody! Då är det OK, kanske, att jag (som absolut inte är någon expert, återigen, på dessa fiskar) beskriver hur jag hade gjort; Jag hade inrett karet uteslutande för dessa, en jävla massa växter på höjden, med hyfsat breda blad, som påminner om fiskarna själva, och bara låtit dessa (fiskarna) gå för sig själva - och skaffat några till så de blev en mindre grupp - suttit framför burken och bara kollat på dom - hur långsamma och "stealthiga" dom än hade varit, gett dom rikligt med levande foder så att de fått "jaga" lite - så som det är tänkt... och låtit dessa vackra fiskar blomma ut som dom är, utan "sällskap"...

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av wallström
                      Ska du försöka igen eller har du gett upp?

                      Inte än. Men dom tar ganska mycket plats. Det är nio vuxna.

                      Kommentar

                      • simmarsunk
                        • July 2009
                        • 2

                        #12
                        Jag har funderat på att sätta i två eller tre i mitt västafrika-kar. Hur ser man skillnad på könen?

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Fullvuxna hanar har en rund yta straxt framför stjärtroten som är sträv/taggig. Om man fångar upp fisken och drar försiktigt med toppen på lillfingret känner man det. Hanen har dessutom något mer taggar på huvudet - men man behöver veta var man ska titta någonstans.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...