Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vad kan man ha med Pterophyllum scalare?

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vad kan man ha med Pterophyllum scalare?

Hej!
    Äger ett Rio 240 där jag har tänkt att hålla 5-6 Pterophyllum scalare och 3 siamesiska algätare. Undrar vad man kan kombinera med dessa arter utan att missgynna någon av dem. Min första tanke var ett par dvärgguramis (ruby) men är osäker. Det verkar fungera för många men är kanske inte optimalt. Ska jag strunta i att ha fler arter överhuvudtaget? Tanken var att tillföra lite färg.

Jag hade valt ett stim med högryggade tetra. Små och långsmala tetror riskerar att bli uppätna av skalarerna. Sedan hade jag hoppat över siameserna för de kan bli rejält bitska.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Citrontetra kanske!

Kommentera

Kanske några Ancistrus och en grupp med Corydoras.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman Visa inlägg
          Jag hade valt ett stim med högryggade tetra. Små och långsmala tetror riskerar att bli uppätna av skalarerna. Sedan hade jag hoppat över siameserna för de kan bli rejält bitska.
          Siameser har jag aldrig sett ge sig på andra fiskar, dom kan däremot vara lite bråkiga sinsemellan. Men Flying fox Länk skall ju vara mera aggressiv?

Kommentera

Anledningen till att jag vill ha siameser är för att jag redan har ett par i ett 60liters, vilket jag tycker de börjar växa ur nu. Jag har även kopparbarb och kilfläckrasbora men de blir nog enkla byten. Högryggade tetror låter revligt!

Kommentera

Kilfläcksrasbora ska gå bra med skalarer, fast jag har inte testat själv.

Kommentera

Jag har siameser med bl.a. scalarer och det är inga problem med bråk eller liknande. Om du hoppas på lek och yngel av scalarerna lär siameserna dock bli ett bekymmer eftersom de är riktiga yngelrövare, i alla fall mina som glatt äter bolivianyngel var och varannan vecka.

Kommentera

Nejdå jag har inga somhelst erfaranheter av uppfödning och har inte planer på det just nu, så allt som hindrar lite uppskattas

Kommentera

Ja, då är det ju inga problem! Jag har citrontetror också och de funkar bra med scalarerna och är dessutom riktigt fina!

Kommentera

Sparar...
                    X