Vem kan gissa rätt på fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #31
    Var det gott?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Mört var förr en viktig matfisk. Det bedrevs kommersiellt fiske efter mört ända fram till slutet på andra världskriget.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #33
        Mört plus braxen var basfödan för många förr i tiden såsom Azur skriver. Braxen var så viktig att följande historia är faktiskt sann. Jag bodde en längre tid vid sjön Stråken utanför Lammhult i småland, det religösa Småland. Precis nedanför kyrkan i Aneboda låg den en mil långa sjöns bästa lekplats för braxen. Under braxens lekperiod på våren var klockaren förbjuden att ringa i kyrkklockorna - leken fick inte störas på något sätt - så viktig var fisken för gemene mans hushåll. Den här regeln gällde långt in på 50-talet berättade min hyresvärd som var barnfödd där.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #34
          Har själv ätit brax med skirat smör, otroligt gott! Tar ett tag att äta då det är mycket ben.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #35
            Kanske skulle man prova lite brax och mört när man får upp det, det tråkiga är bara att den mesta fisken här i lagan smakar dy
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...