Vilket L-nummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    #16
    Kjell, vad skulle vi göra utan dig?

    Hade du bara talat om för mig vilken mal jag har så hade dagen varit perfekt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av sehkn0
      Kjell, vad skulle vi göra utan dig?

      Hade du bara talat om för mig vilken mal jag har så hade dagen varit perfekt.
      Ancistrus sp.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ancistrus sp.
        Då kanske artbeskrivningen skulle uppdateras så att den inte pekar på L144 på denna Ancistrus sp.
        Sedan finns det måååånga mycket mer rättvisande bilder i fotoarkivet än den som ligger där nu.
        Eller
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ancistrus sp. kan väl se ut på en himla massa sätt - detta eftersom det till 99,9% handlar om odlingsformer.
          Frågade Ingo om det fotot som nu ligger som huvudfoto för Ancistrus sp. och han sa att det var en sådan.
          Men det är säkert möjligt att det finns andra mer "rättvisande" foton
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #20
            OK, Ancistus sp. it is! Tack alla som engagerar sig.

            Bara en enkel fråga:
            Enligt Zoopets beskrivning så är Ancistrus sp. en växtätare.
            Min mal äter med glädje oxhjärta, om "gödselspridaren" Gibbiceps tillåter den.

            Ja, jag vet vad många tycker om oxhjärta...
            Men skall/vill/kan verkligen en växtätare äta oxhjärta?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Säg den malen som inte gnager på ett kadaver om den kan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av sehkn0
                Bara en enkel fråga:
                Enligt Zoopets beskrivning så är Ancistrus sp. en växtätare.
                Min mal äter med glädje oxhjärta, om "gödselspridaren" Gibbiceps tillåter den.

                Ja, jag vet vad många tycker om oxhjärta...
                Men skall/vill/kan verkligen en växtätare äta oxhjärta?
                Äter du godis? Och om du gör det är det i så fall bra mat för dig?

                Som ansjo skriver så äter fiskar oftast det mesta om tillfälle ges och då spelar det ingen roll att deras mag- och tarmsystem är konstruerat för att äta fiberrik kost. Däremot är det inte hälsosamt för dom i längden att äta den typen av föda.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • sehkn0
                  • March 2009
                  • 131

                  #23
                  Om jag skall vara lite petig så borde det väl i så fall stå allätare i artbeskrivningen.

                  För mig är en växtätare ett djur som bara äter växter. Matar du en kanin med korv så rör den inte korven.
                  Ger du däremot en krov till en gris så äter den glatt upp den.

                  Jag kan således tycka att det är en ganska stor skillnad på en växtätare och en allätare.
                  Eller...?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av sehkn0
                    Om jag skall vara lite petig så borde det väl i så fall stå allätare i artbeskrivningen.

                    För mig är en växtätare ett djur som bara äter växter. Matar du en kanin med korv så rör den inte korven.
                    Ger du däremot en krov till en gris så äter den glatt upp den.

                    Jag kan således tycka att det är en ganska stor skillnad på en växtätare och en allätare.
                    Eller...?
                    I så fall är alla fiskar allätare eftersom de äter vad som erbjuds. Däremot är tarmsystemet på en herbivor och en carnovor fisk helt annorlunda så i längden tar de skada av felaktig kost.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #25
                      Din fisk är en Ancistrus sp. "hybrid" och jag är så trött på när folk drar upp L144A och L144. L144A är något nån har hittat på och L144 har det bara fångast ett exemplar av.

                      Kommentar

                      • sehkn0
                        • March 2009
                        • 131

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Din fisk är en Ancistrus sp. "hybrid" och jag är så trött på när folk drar upp L144A och L144. L144A är något nån har hittat på och L144 har det bara fångast ett exemplar av.
                        Lutt, jag uppskattar ditt svar. Du verkar veta vad du pratar om.
                        Vore skoj att veta varför så många verkar tro att de har en "vanlig" L144?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av sehkn0
                          Vore skoj att veta varför så många verkar tro att de har en "vanlig" L144?
                          Därför att många föredrar att kalla alla sina malar vid L-nummer i tron att det är något exakt system, istället för som det bara är ett bra sätt att ange handelsnamn.

                          Finns det ett vetenskapligt nman på en art så är det bättre att köra med detta.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...