Vilket L-nummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    Vilket L-nummer

    Har förstått att det finns ett ganska ansenligt antal olika sorters malar.

    Jag tror att det är någon form av Ancistrus men jag är ingen expert... Någon som kan säga vad det är för mal?
    Har den något L-nummer?
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3318_redigerad-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,2 KB
ID: 2178556
    Ledsen att bilden inte är skarpare men den är sällan framme och den rör sig ganska fort.
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #2
    ser nog ut som en standard-ancistrus i mina ögon... dock är jag ingen expert på ämnet...
    //Salle

    Kommentar

    • Ouscazz
      • February 2009
      • 898

      #3
      Jag är heller ingen expert men det där ser ut som en helt vanlig L144 Ancistrus sp. Gissningsvis en ung hane. L144 är oftast nattaktiv vilket förklarar varför du sällan ser den.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • sehkn0
        • March 2009
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Jag är heller ingen expert men det där ser ut som en helt vanlig L144 Ancistrus sp. Gissningsvis en ung hane. L144 är oftast nattaktiv vilket förklarar varför du sällan ser den.
        Tack Ouscazz, nummret 144 väcker gamla goa minnen.

        Farsan hade en grå fyrdörrars 144 i början av 70-talet.

        Finns det någon logik i alla dessa L-nummer?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ja, de börjar från ett och är nu uppe i över 400: http://www.planetcatfish.com/catelog...=96&genus_id=0
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Ja, de börjar från ett och är nu uppe i över 400: http://www.planetcatfish.com/catelog...=96&genus_id=0
            Tack Anders, grymt bra sida.

            Tyvärr så är det ingen L144 och det finns ju en och annan mal att välja på...

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              den är ju fruktansvärt lik denna:



              vilket är den vanligaste L-malen av dom alla.

              Jag är ingen expert, men det verkar som att det inte bara är en djungel
              med malarna som sådana, utan även så verkar det vara en mindre djungel
              när det gäller L-nummer.

              olika personer / hemsidor verkar ha olika L-nummer på samma mal,
              och vise versa, dvs samma mal har många L-nummer.

              Så man skall nog i vissa fall, där det råder tvekan, ta vissa uppgifter
              om L-nummer med en viss nypa salt.


              I detta fallet så skulle jag nog sätta både 5 och 10 svenska devalverade
              pesos på att det är en "vanlig" Ancistrus.



              Om det inte är det, så blir jag riktigt fundersam på vad jag har i
              mina kar.........

              Kanske har jag något exotiskt...kanske är de värda mer än de 60 pesos
              jag gav för det första avelsparet.....kanske sitter jag på en guldgruva
              med fisk som är värd 500 pesos stycket....

              Men jag betvivlar det skarpt......


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ouscazz
                • February 2009
                • 898

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                Men jag betvivlar det skarpt......

                Det gör du nog rätt i......
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • sehkn0
                  • March 2009
                  • 131

                  #9
                  Kloka ord Kensa,
                  jag lurades nog lite av färgen på den L144 på planetcatfish.
                  Det skulle kunna vara en blå L144 (fast den är brun)...

                  Kan bara hålla med dig om att det är en djungel och även jag börjar faktiskt tvivla på om det verkligen finns någon ordning/system i alla nummer.

                  Snart kommer väl dessutom någon och antyder det är en korsning mellan en Lxxx och en Lyyy, hmmm.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av sehkn0
                    Kloka ord Kensa,
                    jag lurades nog lite av färgen på den L144 på planetcatfish.
                    Det skulle kunna vara en blå L144 (fast den är brun)...

                    Kan bara hålla med dig om att det är en djungel och även jag börjar faktiskt tvivla på om det verkligen finns någon ordning/system i alla nummer.

                    Snart kommer väl dessutom någon och antyder det är en korsning mellan en Lxxx och en Lyyy, hmmm.

                    om du tycker jag har kloka ord så bör du nog kolla huvvet på dig själv.

                    Jag citerar chefen på förra utvecklingssamtalet:

                    "Du är en ordbajsare av största mått. Vilket iofs är skitbra, så du får högsta rankingen av dom alla"

                    Citerar frugan vid förra grälet:

                    "Du bara snackar en massa skit"


                    Så lita mer på andra mer erfarna akvarister än mig.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • sehkn0
                      • March 2009
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      om du tycker jag har kloka ord så bör du nog kolla huvvet på dig själv.

                      Jag citerar chefen på förra utvecklingssamtalet:

                      "Du är en ordbajsare av största mått. Vilket iofs är skitbra, så du får högsta rankingen av dom alla"

                      Citerar frugan vid förra grälet:

                      "Du bara snackar en massa skit"


                      Så lita mer på andra mer erfarna akvarister än mig.


                      .
                      Kensa, måste säga att du trots allt nog har en bra chef. Inte många chefer vågar säga sanningen.

                      Har grottat lite vidare och jag tror min mal är en ung blå L144 eller en LDA08. Det som talar mot L144 är att den inte är lika "skäggig", något som kanske beror på ålder. Eller?
                      Skall kolla in malen nästa gång den sitter mot rutan, munnen är mer oval på en LDA08.
                      Länk till LDA08:
                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                      Länk till L144:
                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                      Kommentar

                      • Ouscazz
                        • February 2009
                        • 898

                        #12
                        Ursprungligen postat av sehkn0
                        Det som talar mot L144 är att den inte är lika "skäggig", något som kanske beror på ålder. Eller?
                        Ja, ålder plus;
                        Hane = mycket skäggig
                        Hona = mindre skäggig
                        Senast redigerad av Ouscazz; 20 May 2009, 14:41.
                        www.diskusforum.se
                        www.loricariidae.se

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Och eftersom L144 antagligen är en salig blandning av olika sorters Ancistrus så kan avkommorna bli väldigt olika, något som man även kan se inom samma kull.
                          Så jag skulle tippa på att din Ancistrus är en L144, ung hanne.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ouscazz
                            Ja, ålder plus;
                            Hane = mycket skäggig
                            Hona = mindre skäggig

                            inte helt säkert när det gäller hanarna av den vanliga ancistrusen som jag länkade till ovan.

                            har en hane som har ungefär lika mycket skägg som första bilden på zoopet.

                            och jag har ett par andra hanar som har väldigt lite skägg, trots
                            en hyfsad ålder på 2 år.


                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              Jag är ingen expert, men det verkar som att det inte bara är en djungel med malarna som sådana, utan även så verkar det vara en mindre djungel när det gäller L-nummer.
                              olika personer / hemsidor verkar ha olika L-nummer på samma mal,
                              och vise versa, dvs samma mal har många L-nummer.
                              Så man skall nog i vissa fall, där det råder tvekan, ta vissa uppgifter
                              om L-nummer med en viss nypa salt.
                              Man måste ha klart för sig att L-nummer bara är en slags handelsnamn - förr kallades L-malarna i likhet med de flesta andra fiskar bara för ett fantasifullt handelsnamn - typ golden sunrise etc.
                              Sedan började plötsligt en massa L-malar att dyka upp på marknaden och då blev det ett total kaos och då uppfanns L-numren av en tysk akvarietidskrift. Dvs när en ny "art" hittades så fick den det första lediga L-numret osv. Smart naturligtvis men systemet har ändå klara brister eftersom den nya arten kanske redan hade fått ett L-nummer vilket ledde till att en art kunde få flera L-nummer. Ibland blev det också tvärtom som så att 2 arter som liknade varandra hade getts samma L-nummer.
                              Så systemet är bra - men det har sina brister.
                              Dessutom drog en annan tyska akvarietidskrift igång ett eget nummersystem för dessa malar som de kallade för LDA-nummer. Denna tidskrift är nu nedlagd så det blir inga nya LDA-nummer men de hann i alla fall få ihop ett drygt hundratal LDA-nummer.

                              Så man skall kanske inte bara ta vissa L-nummer med en nypa salt utan egentligen alla, men ändå är L-nummer systemet bra för utan det så hade det varit oerhört mycket rörigare än det är idag.

                              Men som sagt L-nummer är provisoriska namn tills de fått ett vetenskapligt namn - därefter är det egentligen bättre att använda det vetenskapliga namnet om sådant finns. dessutom är det så att många L-malar inte heller har något L-nummer och det gäller de arter som hade ett vetenskapligt namn redan innan L-nummer systemet infördes. Så om man enbart kollar på en lista över malar med L-nummer så missar man många arter.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...