Söker en fisk som blir en enda stor familj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Söker en fisk som blir en enda stor familj

    Hej!

    Jag läste nånstans om någon fisk som blir en enda stor familj, där tex syskon från kull 1 hjälper till att skydda yngel från kull 2 osv.

    Nån som vet vilken denna firre är? Jag tror det är en gul fisk.(?)

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Inga gula ciklider men lamprologus multifasiatus och neolamprologus brichardihar det beteende du söker.
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • jeppehb
      • January 2008
      • 139

      #3
      Julidochromis marlieri?

      http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=847

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Han skulle ju kunna mena Neolamprologus leleupi, men den är ju inte så värst snäll mot sin egna sort alla gånger. Iofs så är inte N. brichardi heller så jäkla vänlig alla gånger - vart med om att hanen mången gång blir tokig och äter upp alla yngel och jagar bort små hanar. L. multifasciatus är den som håller ihop bäst vad jag har upplevt det som.

        Edit: Kom ju på att det finns en gul snäcklekare också, Lamprologus ocellatus.

        //C
        Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 16 May 2009, 08:45.
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Flera av Tanganyikasjöns ciklider har detta beteende. Prinsessor, snäckskalslekare och jullar. Den fisk som du tänker på är nog denna:

          Kan vara tuff mot varandra, men det är säkert möjligt med rätt inredning.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Flera av Tanganyikasjöns ciklider har detta beteende. Prinsessor, snäckskalslekare och jullar. Den fisk som du tänker på är nog denna:

            Kan vara tuff mot varandra, men det är säkert möjligt med rätt inredning.

            Tack alla för svar, men nu när ni friskat upp mitt minne så tror jag att det var någon form av snäckskalslekare som var lite gul/grön/brun...

            Eller så var det nån form av neolamprologus brichardi ,den vart inte speciellt stor så då passar ju denna in också.

            Undrar om det inte var i filmen Jewels from the rift som dom nämnde detta och det har fastnat därifrån..
            Senast redigerad av Markus1984; 16 May 2009, 10:00.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Efter att kollat igernom bilderna från fototävlingen igen som kom jag på var jag sett ett akvarium med gula tanganyikor. Kan Christian så kan nog även du.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Efter att kollat igernom bilderna från fototävlingen igen som kom jag på var jag sett ett akvarium med gula tanganyikor. Kan Christian så kan nog även du.
                http://www.zoopet.com/tavlingar/showfull.php?photo=1272
                Tack Guy!

                Men nu har jag nästan blivit säker på att det är nån variant av neolamprologus brichardi som verkligen fungerar som en enda som familj sådär.

                Mvh

                Markus
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                Arbetssätt...