Kan ni hjälpa mig komma på vad min mal är för art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marthiiina
    • May 2009
    • 27

    Kan ni hjälpa mig komma på vad min mal är för art?

    Han/hon/den/det är fläckig i bruna nyanser. Har inget skägg så som ancistrus. Är en sugmal. fenorna, iaf de stora är kantade i vitt. Den har ngt som liknar horn, lr näsborrar möjligen mellan ögonen ungefär. försökte ta kort på honom/henne men ville inte direkt vara med på kort. Skulle vara kul att veta vad det är för art, glömt bort namnet, dessutom hur man vet vilket kön den är?
    Den ser tjock ut oxå, ska jag oroa mig?
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Om du letar i artregistret så finns det en massa billder där på malar.
    Troligtvis även din=) Lycka till!
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Kan inte vara en liknande denna då? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1

      Eller en Ancistrushona? De har ju inte skägg..
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • marthiiina
        • May 2009
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Kan inte vara en liknande denna då? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1

        Eller en Ancistrushona? De har ju inte skägg..
        nej den påminner om ancistrus men vet att de inte är en sådan, då jag specifikt sa att jag inte ville ha en sådan.
        Den påminnen om den du längkade, men är mörkare och mer fläckig istället för prickig. Sen markand vitkantade stora fenor. Föröskte kolla på artbeskrivningrna, men jag är inte så hajj på det här ännu. Så kom ingen vart med det.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kanske L-264 http://www.aquariumschatzberger.com/...12657_l264.JPG frånsett de bruna fläckarna. Annars har du L-183 som iofs är en Ancistrus men det kan vara en hona som sagt: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=221 ...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • marthiiina
            • May 2009
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kanske L-264 http://www.aquariumschatzberger.com/...12657_l264.JPG frånsett de bruna fläckarna. Annars har du L-183 som iofs är en Ancistrus men det kan vara en hona som sagt: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=221 ...
            okej nej, ingen av dem passar in, men det är inte en ancistrus mins att dom på djur affären så ngt annan. dock så ser dom ganska lika ut. Förutom de små vita prickarna. Men det vita kantningarna på fenorna är densamma. Lägger upp en bild senare idag. Om jag lyckas lista ut hur man gör. Så kanske ngn kommer på

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då kan det vara en "vanlig" ancistrus du köpt, det är den som låter som om den passar bäst in. Fotot får avgöra.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • marthiiina
                • May 2009
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Då kan det vara en "vanlig" ancistrus du köpt, det är den som låter som om den passar bäst in. Fotot får avgöra.
                tacksam för hjälpen allihopa. håller på och försöker klura ut hur jag kan posta bilderna, men dom är väldigt dåliga. men man får iaf en aning, ska försöka ta bättre bilder. Men har ingen bra kamera för det.

                VET att denna inte är encistrus då jag haft dessa förut, ochd e har spröt även om hornorna ha väldigt lite. Vilket den här inte har ens en antydan till. hon/han nu är ca 7 cm lång.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jaja, det låter nog fortfarande som en ung Ancistrushona, men vi får se. Posta bilderna på tex www.photobucket.com och länka hit, eftersom det bara är Goldisar som kan göra posta bilder här direkt i trådarna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • marthiiina
                    • May 2009
                    • 27

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jaja, det låter nog fortfarande som en ung Ancistrushona, men vi får se. Posta bilderna på tex www.photobucket.com och länka hit, eftersom det bara är Goldisar som kan göra posta bilder här direkt i trådarna.

                    Hej, ni kan kolla här. Men jag vet inte om man ser särskilt bra. Blev inga bra bilder. men ngn kanske känner igen den ändå.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nej, så mycket såg jag att det inte är en Ancistrus, men sedan var bilderna kanske inte de bästa jag sett så jag kan iaf inte se vad det är.
                      Det ser ut som en Gibbi i kroppsformen men den har en vit kant på stjärtfenan som ser lite kul ut...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        det är en gibbiceps, ser det på formen och färgen.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • marthiiina
                          • May 2009
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av macke_fisk
                          det är en gibbiceps, ser det på formen och färgen.

                          Ja det är det! Känner igen namnet nu när jag läste det Någon som kan något om dem ^^?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Kolla här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • marthiiina
                              • May 2009
                              • 27

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo

                              oj vilken blivande jätte jag skaffat. Det var ju inte meningen, aja får man spara till ett större akvarium då, jag tycker den är otroligt vacker. För änn så länge bör det vara lugnt då han /hon är relativt liten- ca 7 cm skulle jag tippa. 100-120l akvarium just nu. Har ett 350l till mitt förfogande dock. Fast det är ju förståss egentligen ett saltvattens akvarium. Någon som vet hur man könsbestämmer dessa? mer än att fenan ska vara lite större på hanen, vilket för mig är svårt å avgöra då jag bara har en.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...