Vita ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m.algoe
    • March 2009
    • 23

    Vita ägg?

    Hej!

    I vårt akvarium så dyker det upp vad som ser ut att vara små vita ägg eller något. Koncentrerat på stenar, insuget till pumpen och några enstaka på glaset. De är vita, ca 2mm i diameter och sitter fast ordentligt.

    I akvariet finns några snäckor, pandamalar, platys, koppartetra och barb.

    Varifrån kommer äggen, och finns det något sätt att föda upp vad det nu är i dem? Man ser att vissa "kläckts" men antar att innehållet blivit fiskmat.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    snäckor, kan det vara zebrasnäckor?. Det låter som om det är zebrasnäckor ägg.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • m.algoe
      • March 2009
      • 23

      #3
      Jag minns faktiskt inte vad snäckorna hette, men de är svart och gulrandiga.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är nog zebrasnäckor ja, och vad jag har förstått så kläcks de bara om man har salt i vattnet.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • m.algoe
          • March 2009
          • 23

          #5
          Nu är jag nybörjare, men är inte salt skadligt för fiskarna?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nja, salt (ektozon t.ex) i lagom mängder kan förebygga sjukdomar. Visserligen påstås det att pansarmalar är känsliga mot salt, men har för mig att jag har hört folk som haft salt i akvarier med pansarmalar utan att de påverkats, antar att det ska vara rätt höga halter för att vara skadligt.

            Förmodligen trivs zebrasnäckor i ganska bräckt vatten, därav äggens behov (om jag minns rätt) av salt.
            Senast redigerad av Shepard; 30 March 2009, 17:01.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...