Vilken Ancistrus kan detta vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Bowman
    Ja jävlar du, den är på pricken lik! Den måste det vara!
    Vad är det för skillnad på dessa olika ancistrusarna? Olika levnads lokaler bara?

    Den måste väl endå sålts som "ancistrus" min syster köpte den till sina ungars kar för algätning, så den kan inte ha varait dyrare än en billig ancistrus.
    Hur menar du, vad det är för skillnad?

    Jag tror inte det finns nåt Loricariidsläkte som är större än Ancistrus. Du kan finna Ancistrus i stort sätt över hela Sydamerika. Vissa blir knappt 6cm medans andra kan bli uppemot 25-30cm.

    Det kan ha varit ett kar med VF Ancistrus och de är inte så där jättemycket dyrare än den "vanliga" odlade Ancistrus-malen, men det är bara en hypotetiskt teori. Tror dock inte den har kommit i samma sändning till affären med "vanlig" Ancistrus iaf.

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #17
      Ursprungligen postat av Lutt
      Hur menar du, vad det är för skillnad?

      Jag tror inte det finns nåt Loricariidsläkte som är större än Ancistrus. Du kan finna Ancistrus i stort sätt över hela Sydamerika. Vissa blir knappt 6cm medans andra kan bli uppemot 25-30cm.

      Det kan ha varit ett kar med VF Ancistrus och de är inte så där jättemycket dyrare än den "vanliga" odlade Ancistrus-malen, men det är bara en hypotetiskt teori. Tror dock inte den har kommit i samma sändning till affären med "vanlig" Ancistrus iaf.
      Jag menar, det är ju hyfsad skillnad på Abborre och Gös tex. där förstår jag skillnaden i släktskap (läs inte in för mycket i släktskapen) Medans det kanske är mindre skillnad på en Abborre från Sthlms skärgård och en abborre i australien (ja vår Perca fluviatilis tror jag finns där med)

      Så, humm, jag vet inte riktigt vad jag frågar.. Kanske: är det bara en liten variant av "vanlig ancictrus" eller är det stor skillnad så man kan se det som en typ? (ja är kanske inte så vass på artbestämnings vetenskapen)

      Skulle det tex. kunna vara olika L-nummer på dom?

      Äh, jag kollrar bort mig själv lite.

      Tack för alla dina svar i alla fall. En hel del mer uträtade frågetecken i alla fall.

      Kommentar

      • Guest

        #18
        Abborre tillhör släktet Perca och Gös tillhör Sander
        Det där med att Abborren hittas lite varstans så kan man kalla dem för lokalvarianter. I stora sjöar är oftast abborren ljus och i någon mörk tjärn uppe i norrland så kan den nästan vara svart, det är fortfarande samma art men med olika lokaliteter.

        "Vanlig Ancistrus" är ett ihopkok av olika arter och man bör ej blanda in någon mer art.
        A.sp. "Rio ucayali" ska men helst inte blanda med någon annan än just den arten. Det är för att inte släppa ut mer vilseledande hybrider på marknaden.

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #19
          Ursprungligen postat av Lutt
          Abborre tillhör släktet Perca och Gös tillhör Sander
          Det där med att Abborren hittas lite varstans så kan man kalla dem för lokalvarianter. I stora sjöar är oftast abborren ljus och i någon mörk tjärn uppe i norrland så kan den nästan vara svart, det är fortfarande samma art men med olika lokaliteter.

          "Vanlig Ancistrus" är ett ihopkok av olika arter och man bör ej blanda in någon mer art.
          A.sp. "Rio ucayali" ska men helst inte blanda med någon annan än just den arten. Det är för att inte släppa ut mer vilseledande hybrider på marknaden.
          "läs inte in för mycket i släktskapen" Jag bara tog dessa för dom på något sett faktiskt liknar varann..

          Jaja, jag tror jag hänger med.
          Tack för svaren.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #20
            Ursprungligen postat av Bowman
            "läs inte in för mycket i släktskapen" Jag bara tog dessa för dom på något sett faktiskt liknar varann..

            Jaja, jag tror jag hänger med.
            Tack för svaren.
            En sista allmän fråga kom jag på nu..

            Kan man inte dra in möjligheten i att få avkomma/avkomma som kan få avkomma i hur nära släktskapen är?

            Hänger du ni med?

            Undra hur stora glapp det måste vara mellan raser arter osv osv...

            Usch klurigt det här..

            Kommentar

            Arbetssätt...