Viktoriaciklid - men vilken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

    Viktoriaciklid - men vilken?

    Jag har adopterat fem stycken unga viktoriaciklider av min moder. När hon köpte föräldrarna i akvariebutiken fick hon bara något nummer som namn på fisken, och det numret har hon glömt.
    Jag har sökt på bilder på viktoriaciklider på nätet för att se om jag kan identifiera dem själv, men jag blir osäker då flera är snarlika och jag inte har de vuxna fiskarna hemma för att jämföra.

    Jag lägger upp ett par länkar här till bilder av fiskarna, men de är ju fortfarande unga och inte utfärgade. Har någon av er en aning om vilken sort det är? Jag har sett pappa fisk någorlunda utfärgad men har det inte klart i minnet. Minns dock att han skiftade fläckvis i rödrosa och eventuellt en mörkare färg.


    http://img18.imageshack.us/img18/3223/49061203dm1.jpg
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Ursprungligen postat av AnnaErika
    Jag har adopterat fem stycken unga viktoriaciklider av min moder. När hon köpte föräldrarna i akvariebutiken fick hon bara något nummer som namn på fisken, och det numret har hon glömt.
    Jag har sökt på bilder på viktoriaciklider på nätet för att se om jag kan identifiera dem själv, men jag blir osäker då flera är snarlika och jag inte har de vuxna fiskarna hemma för att jämföra.

    Jag lägger upp ett par länkar här till bilder av fiskarna, men de är ju fortfarande unga och inte utfärgade. Har någon av er en aning om vilken sort det är? Jag har sett pappa fisk någorlunda utfärgad men har det inte klart i minnet. Minns dock att han skiftade fläckvis i rödrosa och eventuellt en mörkare färg.


    http://img18.imageshack.us/img18/3223/49061203dm1.jpg
    Så gott som omöjligt att säga vad det är. Det kan vara nästan vad som helst. Det är inte någon Pundamilia art iaf så mycket kan jag säga.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Så gott som omöjligt att säga vad det är. Det kan vara nästan vad som helst. Det är inte någon Pundamilia art iaf så mycket kan jag säga.
      Instämmer helt med det Endymion skriver, även om det kanske är lite onödigt
      Detta eftersom endymion väl är sveriges störste expert på viktoriaciklider så om inte han vet så.......
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • AnnaErika
        • December 2008
        • 56

        #4
        Jaså, där ser man. Då får de väl växa till sig lite och sen kan vi gissa igen.
        Tack för hjälpen ändå!
        250 liter sällskap
        20 liter räkor
        70 liter bågfenciklider

        Kommentar

        Arbetssätt...