hona eller hane ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskenberit
    • December 2008
    • 25

    hona eller hane ?

    hej jag har 2 zebra ciklider cirka 12cm, båda 2 har puckel på deras huvuden, men en av dom har större puckel, hur ser man om de är en hona eller hane ? har både honan och hanen puckel ?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    "Hanarna är betydligt större än honorna, är inte så brokiga, har brantare panna, mer utdragna fenor och får "på gamla dar" en fettknöl i pannan. Honans buk och ryggfenans undre del är röd-orange."

    Taget från zoopets artbeskrivning.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Är de jämgamla så är hanen som sagt betydligt större, och har längre fenor. Äldre hanar kan få en pannpuckel, förmodligen utvecklas den mer om man har mer än en hane. Honan har som sagt orange fjäll på bukens sidor, och vissa honor kan ha orange även i ryggfenan. När det gäller den vita varianten är hanen helvit, och honan är vit och orange. Så om jag får gissa (utan bild) så låter det som om du har två hanar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        ...vilket kanske är lika bra eftersom att zebra-yngel är nästan osäljbara......
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...