Hjälp mig identifiera denna ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevlanch
    • September 2008
    • 11

    Hjälp mig identifiera denna ciklid

    Jag har ingen aning om va detta är för en ciklid(ganska ny på fiskar) skulle bli oerhört glad om någon kunde hjälpa mig med detta, vill fixa en partner och försöka odal på dom...

    Tack på förhand

    http://Kevlanch.bilddagboken.se/p/show.html?id=324220622&directlink=1
    http://Kevlanch.bilddagboken.se/p/show.html?id=324220963&directlink=1
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det är en hane av Cryptoheros sajica, en trevlig, lättlekt, och ganska fredlig centralamerikan som inte blir alltför stor, runt 15 cm.
    Senast redigerad av Shepard; 26 January 2009, 22:01.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kevlanch
      • September 2008
      • 11

      #3
      Det låter alldeles lysnade. Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen. Då slipper man en sömnlös natt i natt :P

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        den ser dock korsad ut enligt mig, tänker främst på pannpartiet.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • babydoc
          • January 2009
          • 110

          #5
          "Hanarna är betydligt större än honorna, är inte så brokiga, har brantare panna, mer utdragna fenor och får "på gamla dar" en fettknöl i pannan."

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            babydoc: till saken hör att vi har haft en del sajicor och hanarna har inte sett ut sådär.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Klicka här och kolla;

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det är en sajicahane, och förmodligen har han gått med andra hanar, eftersom han har utvecklat en kraftig panna vid en såpass liten storlek.

                Har sett en fisk som jag misstänker var en korsning mellan en zebra och en sajica, om jag minns rätt hade den sajicans rödblå fenor, men zebraciklidens ränder (om än blekare), och var ilsken som f-n.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kevlanch
                  • September 2008
                  • 11

                  #9
                  Ja jag har tyvärr inte fått reda på mer om honom, men han har fått det (kanske inte så förvånande) skemnamnet knudan(Knutan på skånska)!

                  En annan fråga då om denna fisk, hade jag vågat stoppa ner honor till honom i då "djuraffärs" storlek?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, en hona kan du nog släppa ner, om hon är i god kondition, och könsmogen. Honorna är vanligtvis mindre än hanarna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...