Vad är detta för malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berns
    • January 2009
    • 10

    Vad är detta för malar?

    För drygt en vecka sen köpte jag och min sambo ett akvarium. Följde med en hög med fiskar, dom jag inte redan visste sen innan har jag lyckats lista ut med en bok/internet.

    Men det är 4st malar som jag inte har en susning om, tyvärr är dom ju itne så sugna att fasna på bild så man ser vad det är, dom har en tendens att smälta in rätt bra på bakrunden.

    Den första, och största. ca10cm lång ålmal.
    Bild:



    Den andra. Är fläckig som en leopard men ser ut lite som en haj lite, uppstående ryggfena, med sugmun och håller sig på någonting hela tiden. Bakrunden, nån sten osv. Kanske 5cm lång och rätt fridfull, väldigt fin dessutom.

    Bästa bilden jag har:


    Tredje är nog enklast å bara visa bilden på. 6-7cm lång, ca 10 taggar i "pannan".



    Fjärde malen ser ut i princip som den tredje, fast mindre och utan taggar. Yngre individ kanske?


    Namnet är väl kanske inte det mest intressanta, mer ute efter vad dom vill ha för förhållande i akvariet. Dom tre vanliga malarna verkar trivas rätt bra. Men ålmalen härjar väldigt mycket. Är sällan lugn öht, åker fram å tillbaka , ibland upp å tar en nypa luft å sen ner igen. Jagar efter andra fiskar mest hela tiden.

    Han vi köpte det av visste inte namnet på någon av dom. Bara priserna...

    Tack på förhand!

    Niklas
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Berns
    För drygt en vecka sen köpte jag och min sambo ett akvarium. Följde med en hög med fiskar, dom jag inte redan visste sen innan har jag lyckats lista ut med en bok/internet.

    Men det är 4st malar som jag inte har en susning om, tyvärr är dom ju itne så sugna att fasna på bild så man ser vad det är, dom har en tendens att smälta in rätt bra på bakrunden.

    Den första, och största. ca10cm lång ålmal.
    Bild:



    Den andra. Är fläckig som en leopard men ser ut lite som en haj lite, uppstående ryggfena, med sugmun och håller sig på någonting hela tiden. Bakrunden, nån sten osv. Kanske 5cm lång och rätt fridfull, väldigt fin dessutom.

    Bästa bilden jag har:


    Tredje är nog enklast å bara visa bilden på. 6-7cm lång, ca 10 taggar i "pannan".



    Fjärde malen ser ut i princip som den tredje, fast mindre och utan taggar. Yngre individ kanske?


    Namnet är väl kanske inte det mest intressanta, mer ute efter vad dom vill ha för förhållande i akvariet. Dom tre vanliga malarna verkar trivas rätt bra. Men ålmalen härjar väldigt mycket. Är sällan lugn öht, åker fram å tillbaka , ibland upp å tar en nypa luft å sen ner igen. Jagar efter andra fiskar mest hela tiden.

    Han vi köpte det av visste inte namnet på någon av dom. Bara priserna...

    Tack på förhand!

    Niklas

    bild 1 är en clarias mal.

    bild 2 är synodontis petricola tror jag.

    bild 3 är en vanlig ancitrus.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Den första är en Clarias batrachus (fläckig odlingsform), en stor, glupsk och rätt "sölig" sak.



      Den andra är en Synodontis av nå´n sort, lite svårt att se vilken, på grund av vinkeln, men kan vara en petricola. Synodontisarterna kan skilja en del i storlek.



      Den tredje är en Ancistrus.

      Senast redigerad av Shepard; 24 January 2009, 20:10.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Berns
        • January 2009
        • 10

        #4
        Tackar ödmjukast för ett snabbt svar!

        Är det någon vits med att försöka sälja clariasmalen? Känns inte riktigt som han passar in med den beskrivningen som Micke_A länkade till

        Niklas

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Berns
          Tackar ödmjukast för ett snabbt svar!

          Är det någon vits med att försöka sälja clariasmalen? Känns inte riktigt som han passar in med den beskrivningen som Micke_A länkade till

          Niklas
          Var i en affär häromdagen, när några kom in med några Clarias, och han i affären sa att han inte gillade dem. Stora och glupska, och förmodligen rätt svårsålda i den storleken. Men han tog in dem ändå. De har tydligen lyckats sprida sig i USA, för att folk har släppt ut dem, och de ger sig ibland upp på land för att hitta nytt vatten.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Clarias är äckliga, glupska och fula. Inte det minsta charmiga, hett tips är att du gör dig av med åbäket innan den blir stor nog att tugga i sin ditt fiskbestånd.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Berns
              • January 2009
              • 10

              #7
              Glupsk kan jag skriva under på. Han äter ungefär allt som kommer i hans väg. Änsålänge inga fiskar...
              Får väl slänga ut en annons å ser om någon annan kanske uppskattar den...
              Brukar zooaffärer köpa in fisk från privatpersoner?

              Tack för alla svar!

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                Djuraffärer så vitt ja vet köper inte ens fiskar, men man kan kanske byta in den mot något annat, elelr bara lämna in den om de nu är intresserade. Hade ja haft ett akvarie till så hade ja köpt den bums ;P Den var ju hur söt som helst!
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lowa
                  Djuraffärer så vitt ja vet köper inte ens fiskar, men man kan kanske byta in den mot något annat, elelr bara lämna in den om de nu är intresserade. Hade ja haft ett akvarie till så hade ja köpt den bums ;P Den var ju hur söt som helst!
                  mina djurbutiker har "Köpt" in fisk av mig på tillgodokvitto,5kr st för guppys-å platyyngel 8 kr st för äppelsnäckor. blev en hel del pengar det. fast som sagt på tillgodo som jag kunde handla för då eller senare. jättebra man behöver ju alltid nåt i mat eller tillbehör har bla fått ett nytt 54 lit akvarium nästan "nästan"gratis så tycker absolut du kan höra dig för men alla butiker gör nog inte det men kostar ju inte att fråga
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    oj det var en bra djurbutik det :/ synd att de inte har så här.
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • Berns
                      • January 2009
                      • 10

                      #11
                      Vi hörde oss för med dom djuraffärerna som finns den här stan, några tog bara emot. Ingen ersättning, å några ville inte ta emot alls...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Berns
                        Vi hörde oss för med dom djuraffärerna som finns den här stan, några tog bara emot. Ingen ersättning, å några ville inte ta emot alls...
                        Tja, risken är att du inte får ett bättre erbjudande än så, så du bör nog ta det Som sagt, folk köper dem när de är små och söta, men de växer, och äter, och växer...

                        Det lite lustiga är att affären jag var i när några kom in med några större Clarias (som han tog in trots att han sa att han inte gillade dem), även hade små Clarias, som jag förmodar att han hade köpt in själv. Varför köpa in fiskar från en grossist, som man vet att folk kommer att komma tillbaka med, när de vuxit upp till stora monster, som han egentligen inte vill ha i affären?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Berns
                          • January 2009
                          • 10

                          #13
                          Mjo, det kommer sluta med att vi åker med den till djuraffären. Såg idag att det var en härifrån som kanske var intresserad, så jag väntar svar därifrån först

                          Ja, den är ju rolig på så sätt att den är väldigt livlig, å ovanlig till formen, men märks ju att vissa fiskar inte riktigt trivs med den. Ibland hoppar den bakom BTN bakrunden, å då får direkt Praktbootierna och Eldstjären massa färg igen...

                          Dom borde ha någon varningsskyld hos zooaffären för ovana köpare

                          Kommentar

                          Arbetssätt...