Ja, vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Korallplaty ser inte ut som bollar, det är en helt vanlig Platy som är röd med vita kanter på några av fenorna: http://www.iskristallens.se/platyhona1.JPG
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Det är bara mina personliga åsikter och ingen fakta, så det kan mycket väl vara fel när de vetenskapliga grunderna kommer fram.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Korallplaty ser inte ut som bollar, det är en helt vanlig Platy som är röd med vita kanter på några av fenorna: http://www.iskristallens.se/platyhona1.JPG
        Öhm då vet jag inte vad jag har för platy. :S Den är inte tjock som en boll, men den har formen av en enkrona med fenor.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          En sånhär, men med mindre avstånd mellan kroppen och stjärtfenan.

          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Det är säkert odlingsvarianten som ibland kallas för ballongplaty du menar.
            Dessa finns även som molly och som slöjstjärtar som då kallas golfboll. Sedan vad man tycker om dessa fiskar behöver vi inte ta i den här tråden.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #21
              Japp, du beskriver en såkallad "ballongplaty", tänk att ansjo alltid skall komma med svaren innan man hinner själv
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Nå´n "ballongplaty" har jag aldrig sett, däremot "ballongmolly". Det finns två kroppstyper av platy, en kort, lite knubbig typ, som t.ex wagtailplaty och röd korallplaty (inga "ballongvarianter"), och en lite längre, som de svarta som frågas om här. Även de svarta förekommer nog i den knubbiga typen. Har en känsla av att de olika varianterna är ganska uppblandade. Har för mig att den långsmala ser ut så på grund av att de har korsat in svärdbärare, men kan ha fattat fel.

                Tror att den som frågas efter här förmodligen skulle säljas som svart platy, eller kanske Tuxedoplaty. Den långsmala varianten har jag för mig kallas Xiphophorus variatus.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #23
                  Är inte många "odlingsvarianter" av mollys, platys och svärdbärare att man någonstans i oldlingskedjan korsat några av dessa arter?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Dessa ballongplaty är inte så spridda än så länge, men frågar marknaden efter dem så kommer de säkert till Göteborg med, Micke.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      Men alltså dom är inte uppblåsta som en ballong, utan dom är lika smala som vanliga platys, dock lite mer ihoptryckt så de är högre istället för längre.

                      Har alltid trott att det är sådana dom kallar korall platy, för det stod en skylt med "Korall platy" i akvariumet jag köpte dem.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #26
                        molly platy svärdbärare guppy

                        Same shit diffrent names

                        Platy ser det ut som! Men kan ju vara svärdbärar honor med..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...