Yngel i räkvasen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Yngel i räkvasen

    Jag fick för några veckor sen mina efterlängtade räkor! Så blev det en räkvas efter inspiration här på zoopet, tack Patrick!.

    Så brukar jag lägga mig raklång på golvet och drömma mig bort in i karet. Plötsligt såg jag 2 små yngel! De håller sig i botten, ser ut som de "pickar" på botten.

    Jag har tagit en växt från mitt 240 L, och på den har det suttit ägg. Har aldrig sett smått i det karet så jag trodde att det var obefruktade slöjstjärts ägg. Men nu har jag alltså 2 yngel.

    Dessa fiskar bor i stora karet:
    Slöjstjärtar (guldfisk)
    ancistrus
    pansarmalar
    sorgmanteltetror

    De sitter inte och suger på rutan, det har jag sett ancistrus bäbisar göra...
    Tror inte på slöjstjärtar. Jag misstänker starkt att det är pansarmal, men sambon håller inte med. Hur vanligt är det med ancistrusar som får bebisar i akvarium?

    Äggen som jag sett var 2 mm. stora, och såg ut som de var ljusgula. Har alltid trott att det var från slöjstjärtarna.

    Har ni gissning på vad det kan vara för fisk? De är himla små än så länge.
    I stora karet äter slöjisarna allt, så skulle det ha kommit bäbisar där så är de borta för alltid
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Kul! Pansarmalarna är min gissning.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      antingen pansarmalarna eller guldfiskarna, bägge é romspridare av rang.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Är det någon som sett något av dessa yngel i verkligheten och kan beskriva utseende eller beteende? Skulle vara riktigt läckert med yngel från slöjstjärtar, men jag har för mig att man måste hjälpa dem på traven med det. Har ingen aning om hur det är med pansarmalarna dock.

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Nästa fundering, hur fasen får jag upp dem ur vasen för att sätta dem i en bättre lämpad miljö? De håller sig i botten och är pyttesmå, känns som jag måste tömma vasen för att fixa det här. Tänk om de är fler

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            jag har metallpansarmalyngel,var ägg som satt utspritt dom tog jag å la i eget kar där de kläcktes,pyttepyttesmå syntes knappt först bara som en liten prick men växte fort å ganska snabbt såg man malutseendet fast jag visste ju vad de var,de höll sig på botten så kanske det du har åxo kul lycka till
            MammaMia

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Så har det sett ut i vårt stora kar ju! Ägg utspridda! Jag som trodde det var slöjisarna! Framöver kommer jag defenitivt flytta på äggen och låta dem kläckas i en vänligare miljö!

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                ja jag flyttade mina för annars hade de ätits upp av cikliderna, de var lätta att flytta med hjälp av ett rakblad, det blev sen 39 st yngel som nu är 2 cm
                MammaMia

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Här är bilder på ett av ynglena, jisses vad svårt det var. Och de har växt till sig lite mer, nu är jag säker på vad det är för sort







                  Vet att det är 2 ialla fall, skulle vara kul med fler!

                  Hur såg äggen ut som du hittade? Storlek? Färg?

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    vilka fina bilder du lyckats få! grattis! ja du minns knappt hur äggen såg ut men de var väl nån mm å ljusa i färgen inte helt vita om jag minns rätt, utspridda överallt, var nån här på zoopet som menade att har de lekt en gång så leker de gärna igen så du får säkert fler, sonja här på zoopet hjälpte mig mycket/maria
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Jag ska hålla utkik efter äggen. Har ju glupska fiskar som äter upp dem för mig, så det blir absolut flytt för samtliga ägg framöver. Det här var ju jättekul!

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Jag tycker det ser ut som solklara pansarmalar, om de växer till sig så kan de väl få gå kvar?
                        I alla fall tills de börjar äta räkorna..........
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Jag tycker det ser ut som solklara pansarmalar, om de växer till sig så kan de väl få gå kvar?
                          I alla fall tills de börjar äta räkorna..........
                          Det skulle vara lättare att låta dem gå kvar, men då det är i en räkvas, med betoning på vas, så är det alldeles för litet för dem. Dock är vasen ganska hög, så jag har jätteproblem med att få fatt i dem...

                          Bilder på vasen:

                          Kommentar

                          • Kyssguramin
                            • October 2006
                            • 227

                            #14
                            ojj, det måste nästan omöjligt att få tag på dem :O fin vas

                            Kommentar

                            • doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

                              #15
                              hur stora är dom nu? skulle kanske gå att "suga" upp dom med en grov slang, då jag tömt vatten med slang utan nät för så har det kommit med typ nån guppy eller så som jag fiskat upp ur spannen sen å de har klarat den "resan" kanske inte det bästa sättet men om du måste ha upp dom å det inte går på annat sätt, tjusig vas du har
                              MammaMia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...