Identifiera karpfisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Identifiera karpfisken

    Jag har vildfångat två olika arter av någon slags karpfisk.
    I början trodde jag art nr 1 var Löja (alburnus alburnus). Men efter att ha fiskat upp art nr 2 på samma ställe blir jag konfunderad. De två arterna är nämligen mycket lika varandra i utseende och beteende, med vissa små skillnader.
    När jag kollar bilder av Löja på internet ser jag omväxlande bilder som påminner om vardera art, så det har inte gjort mej klokare.
    Det rör sej alltså om långsmala, aktiva karpfiskar utan med ofärgade fenor. Trots allt måste det vara fråga om två olika arter och inte närbesläktade hybrider, eftersom små tydliga skillnader trots allt finns.

    Bifogar en urkass bild från akvariet för ett allmänt hum om fiskarnas utseende. Art nummer 1 är pedagogiskt utmärkt med 1, och art nummer 2 är lika pedagogiskt utmärkt med 2:


    Har även gjort en dålig skiss där jag överdrivit skillnaderna något:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är svårt när de inte är fullvuxna, men 1 är nog Löja, och 2 nog Vimma.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är svårt när de inte är fullvuxna, men 1 är nog Löja, och 2 nog Vimma.
      Jag håller nog med om Löja, men Vimma stämmer inte in på utseende och beskrivning.
      Nr 2 har ofärgade fenor och är än mer långsmal än Löjorna. Utbredningsområdet matchar inte heller. Både nr 1 och 2 fångades här i Umeå i en varm, smutsig och snabbrinnande bäck.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Unga vimmor är slanka, men i Umeå finns de inte.

        Det är inte så gott om karpfiskar med tydligt överbett annars, och det är svårt att se nånting på fotot, så det blir bara gissningar. En ung stäm, kanske?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Ursäkta min fråga som inte tillhör din fråga.
          Jag tittade på bilden med fiskarna som du undrade om, och på den bilden har du en gulguldsvart fisk som är längst till höger, vet du vad den heter? för det har jag försökt att hitta här på forumet och kanske lyckats men eftersom att du har en, så kanske du vet hela namnet Tacksam för svar
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Menar du dalmatinermollyn? Eller elritsan?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Wunder
              • September 2007
              • 315

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Unga vimmor är slanka, men i Umeå finns de inte.

              Det är inte så gott om karpfiskar med tydligt överbett annars, och det är svårt att se nånting på fotot, så det blir bara gissningar. En ung stäm, kanske?
              Ja faktiskt, nu när jag googlar bilder av Stäm ser jag många fiskar som påminner starkt om mina. Eventuellt får de färgade fenor i större storlek, även om jag tycker de borde färgat ut nu; största fisken är ~12 cm.
              Ursprungligen postat av solis
              Ursäkta min fråga som inte tillhör din fråga.
              Jag tittade på bilden med fiskarna som du undrade om, och på den bilden har du en gulguldsvart fisk som är längst till höger, vet du vad den heter? för det har jag försökt att hitta här på forumet och kanske lyckats men eftersom att du har en, så kanske du vet hela namnet Tacksam för svar
              Det är en halvvuxen Segelfensmolly, men utseendet är knappast typisk för arten.
              I den storleken är många levandefödare förväxlingsbara eftersom odlingsformer med det utseendet finns hos många arter.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Jag var i en djuraffär i halmstad idag och deras som såg likadana ut var dalmatinermolly. Tack för all hjälp.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Jag är en van fiskare och brukar fiska löja. Alla fiskarna på bilden med nr är löjor enligt mina ögon. Vill med säga att löja är en laxfisk, om du har små fiskar i akvariumet kan dom ge sig på dom.(rovfisk)

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    Löja är ej laxfisk. Siklöja är dock en laxfisk.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Satt själv och funderade om jag verkligen läste rätt i det inlägget nr:9
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #12
                        Helt OT: Eriahl, vad har siffrorna i din avatarbild för innebörd?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Längd på ett stycke fisk sen vikt på samma fisk före romkramning och sen vikt efter romkramning. Fisken är någon av alternativen nedan.
                          Fisken är: Neontetra
                          Fisken är: Fengädda
                          Fisken är: Lax
                          Fisken är: Nilabborre
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • JonasN
                            • September 2008
                            • 357

                            #14
                            Ok, då gissar jag på lax

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Det svaret var rätt men bara med en gnutta flax. Jag är enormt rolig.....
                              Det var OT-utsvävningen
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...