Ål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Ål?

    Så, är detta en zick zack-ål? (Macrognathus circumcintus)

    V
    et att den fortfarande är väldigt ung och kan vara svårt att se, men om någon har erfarenhet av hur dessa fiskar ser ut när de är unga borde det gå att utskilja? Vet att den inte alls ser ut som den på artbeskrivningen, men har sett andra bilder på ålen och då tycker jag den är relativt lik.

    Sen har jag även en ljusare som är i samma storlek och ser rätt likadan ut, förutom att den just är ljusare och har lite annorlunda teckning. Ska försöka ta bild på den imorgon när ljuset tänds. Kan även försöka ta bättre bilder på den andra då.



    Tacksam för svar
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Eller är det möjligtvis en Mastacembelus armatus?


    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Antar att ingen vet

      Fick veta att det är en "starry night spiny eel" på engelska, svårt att få reda på det svenska namnet dock, eller det latinska.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, en pilnäbb (som faktiskt inte är ålar) är det i alla fall, Macrognathus eller Mastacembelus förmodligen.

        Upptäckte nyss en kul grej bilden på circumcinctus i artbeskrivningen här på Zoopet har jag tagit. Dessutom är namnet felstavat i artbeskrivningen, circumcinctus ska det vara.
        Senast redigerad av Shepard; 09 October 2008, 21:14.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Har faktiskt fått veta att det är en afrikans firre vid namn Caecomastacembelus cryptacanthus, troligast iaf. Tänkte bara rapportera

          Kommentar

          Arbetssätt...