Apistogramma macmasteri eller Apistogramma viejita ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    Apistogramma macmasteri eller Apistogramma viejita ?

    Hejsan har hela tiden trott att jag har haft ett par viejita men nu har polarn köpte lika dana dvärgisar från samma ställer där jag köpte mina och han påstår att det är Ap.Macmasteri... Så nu får proffsen avgöra bifogar en halvkass mobilbild iallafall

  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Hej!
    Jag har själv alltid undrat vad som skiljer dessa båda arter åt , men har aldrig fått något svar!
    Jag odlade själv för några år sedan A.viejita var.III
    Här är en bild på ett par som jag själv odlat fram.
    Ända skillnad som jag ser när jag tittar på bilder på A. macmasteri är att dom ser slankare ut än mina A. viejita, men kanske är det unga exemplar på bilderna?
    Ialla fall här är en bild på ett par av mina egen odlade A.viejita.


    Har också en gammal video, ungefär halvägs in syns A. viejita paret och på slutet några av deras halvvuxna yngel!
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Thaifighter
    Senast redigerad av Thaifighter; 28 September 2008, 17:49.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #3
      Snygg firre .. Hoppas att vi får lite svar på vad som skiljer dom åt och att nån vet vilken art jag har ..

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Efter lite studerande i Cichlid Atlas så säger jag Ap. macmasteri. Båda tillhör ju macmasteri-komplexet och det är ju inte helt omöjligt att dom hybridiserar med varandra. Men som sagt, jag skulle säga att det är en macmasteri. Dock skulle ju en bild när hanen har fenorna uppspärrade inte skada

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Efter lite studerande i Cichlid Atlas så säger jag Ap. macmasteri. Båda tillhör ju macmasteri-komplexet och det är ju inte helt omöjligt att dom hybridiserar med varandra. Men som sagt, jag skulle säga att det är en macmasteri. Dock skulle ju en bild när hanen har fenorna uppspärrade inte skada

          //C

          Tack för du tog dig tid att titta efter..

          Men tycker jag hittar mera liknande bilder på min fisk när jag söker på viejita en när jag söker på macmasteri på googels bilder.. Ska försöka fixa en bättre bild men han är lite tillbakadragen nu, paletterna har fått yngel och styr i stort sett hela karet just för tillfället

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Dom är väldigt lika, det är dom. Men man kan kolla fenlängd, tjocklek, osv osv.
            Skicka paletterna, dom ska inte styra och ställa i en Apisto-tank :P

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Mikael64
              • January 2008
              • 656

              #7
              Intressant har själv köpt ett par som Apistogramma viejita, finns bilder här på mitt projekt.
              Eller är det Apistogrammamacmasteri
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
              Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
              http://www.tanganyika.se/index.php
              Mvh Mikael

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael64
                Intressant har själv köpt ett par som Apistogramma viejita, finns bilder här på mitt projekt.
                Eller är det Apistogrammamacmasteri
                Kan säga såhär att din fisk ser ut att vara en kopia av min inklusive hona så det är nog en macmasteri du har fått tag i om jag nu har förstått allt rätt.. Du det va inte lätt det här asså

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det mesta som finns i handeln av odlade macmasteri/vijeta rör väl sig om korsningar där bägge arterna är inblandade.
                  Så har man inte vildfångade så är det sannolikt en korsning
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...