Jobbakvariet - vad är det för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvarieamatör
    • September 2008
    • 7

    Jobbakvariet - vad är det för fiskar?

    Har precis börjat ett nytt jobb och där har de ett akvarium. Jag har noll och ingen erfarenhet av akvarium och fiskar. Men nu har lite intresse krupit fram. Främst för att jag tycker synd om de stackars fiskarna som ingen riktigt sköter om Tänkte att jag skulle börja med att försöka tyda vilka fiskar som finns i det med hjälp av artbeskrivningen på denna sida. Jag tror att det är:

    1 sorgmanteltetra

    1 liten silver/svart fisk liknande en vinkeltetra eller en randig barb

    1 "vanlig" mal (minns inte hur den ser ut)

    1 ganska stor svart fisk med lite vitt/ljusgrått mönster och slöjliknande fenor och stjärt. Någon sa kampfisk?

    4 platy

    1 ca. 5 cm lång jämnbred svart fisk med röda fenor och korta tömmar där fram, lik en svart pansarmal. Gömmer sig gärna men ganska livlig.

    1 ca. 5 cm lång jämnbred silvrig fisk med svart mönster med korta tömmar fram, låter väldigt lika en pakistanbotia. Otroligt livlig och agressiv! Jagar bort alla fiskar vid matdags samt har troligen ätit upp 3 av de 4 guppysarna som någon köpte igår. Såg honom äta ordentligt på en stackare, men han kan ha haft hjälp av den andra svarta malen.

    2 guppy, varav en med tuggad stjärt, som tillfälligt bor i yngelakvariet.

    Någon som kan lista ut vad det är för fiskar? Har tyvärr inga bilder.

    Inser trots min brist på kunskap att sorgmanteltetran och den andra lilla firren behöver fler av sin sort! Har jag rätt eller fel? Kanske även platyn och den stora svarta fisken? Guppysarna har jag huvudbry över, vet inte hur jag ska göra. Får de komma tillbaka blir de ju uppätna..men de kan ju inte bo i det lilla heller.

    Problemet är egntligen de två konstiga agressiva firrarna, de som ställer till problem.

    Tacksam för all hjälp!
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Den svarta fisken med röd fena låter som en Eldstjärt http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

    En vanlig mal är kanske en Ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    Den stora svarta fisken med lite vitt/grått och slöjfenor är kanske en Slöjstjärt, finns i många olika varianter http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

    Den aggresiva silvriga kan vara en Siamesisk algätare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av Annika

      Den aggresiva silvriga kan vara en Siamesisk algätare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
      Fast den skulle väl knappast få i sig 3 guppys?

      Silverhaj kanske?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Kan den aggresiva stora silvriga vara en sånhär?

        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Om den svarta har fler än en röd fena så är det förmodligen en regnbågshaj, en släkting till eldstjärten, ser ungefär likadan ut, men är mer mörkgrå än svart, och alla fenorna är röda.

          Om den silvriga är aggressiv är det förmodligen vare sig en siamensis eller en silverhaj, båda är fredliga, och trivs dessutom bäst i grupp.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • akvarieamatör
            • September 2008
            • 7

            #6
            Oj vad förvirrad man blir när man ser på många olika fiskar! Blir så osäker, kan inte säga att det är sådana eller inte. Får nog försöka få kort på dem. Men Micke A, det låter verkligen som en regnbågshaj. För alla fenor är röda och den är nog mer mörkgrå än svart. Ska kolla upp den. Den silvriga långa är den som är mest agressiv av de båda, minns inte riktigt hur mönstret på den ser ut. Tack för er hjälp! Tipsa gärna vidare om vilka fiskar det kan vara! Ska försöka få några kort på dem!

            Kommentar

            • akvarieamatör
              • September 2008
              • 7

              #7
              Kollade på regnbågshajen, fisken vi har är mycket mörkare i kroppen. Svart eller väldigt mörk grå. En superfin fisk!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av akvarieamatör
                Kollade på regnbågshajen, fisken vi har är mycket mörkare i kroppen. Svart eller väldigt mörk grå. En superfin fisk!
                Regnbågshajen i artbeskrivningen här på zoopet är blekare än vanligt. Så här ser de ut
                Bifogade filer
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • akvarieamatör
                  • September 2008
                  • 7

                  #9
                  Ja så ser den ut! Äntligen en fisk som är identifierad! Tack!

                  Kommentar

                  • akvarieamatör
                    • September 2008
                    • 7

                    #10
                    Angående den silvriga så blir jag mer och mer säker på att det är en pakistanbotia. Beskrivningen liknar även till sättet den beter sig på, agressiv, orädd, livlig etc. Om det nu skulle vara en sådan, hur går alla dess fiskar ihop egentligen?!

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av akvarieamatör
                      Ja så ser den ut! Äntligen en fisk som är identifierad! Tack!
                      Regnbågshajen kan bli lite bitsk när de blir äldre och går inte alls ihop med fiskar av samma art. När de är så små som din kan det gå men de surnar med åldern. En härlig fisk att titta på som du märkt och otroligt vacker.
                      Artbeskrivningen här stämmer även om bilden är missvisande
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av akvarieamatör
                        Angående den silvriga så blir jag mer och mer säker på att det är en pakistanbotia. Beskrivningen liknar även till sättet den beter sig på, agressiv, orädd, livlig etc. Om det nu skulle vara en sådan, hur går alla dess fiskar ihop egentligen?!
                        Tror att om du tar bort Guppy och slöjstjärt/kampfisk? ska det nog funka.
                        Fiskar med långa slöjiga fenor är ofta väldigt frestande för de andra fiskarna. En del påstår att det är pga att de rör sig som en sjuk fisk som det är så och jag tror det kan stämma många gånger. Detta är ju oftast inte en naturform utan en framodlad egenskap som gör att de inte kan röra sig lika snabbt som fiskar med vanliga fenor.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...