En vanlig ancistrus till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • QardinalE

    En vanlig ancistrus till?

    Denna malen som visas genom den bifogade länken köptes in som en ancistrus, och är vitprickig med svart/blå bakgrund.
    Honan är i dag 10 cm och efter att ha tittat runt i de andra trådarna, så märker jag nu att utseende & färgsättning inte stämmer överens med vanlig Ancistrus.
    Att jag blev nyfiken att titta i de andra trådarna beror på att, jag köpte idag en hane & hona till ett annat akvarium som jag skaffat. Blev ngt förvånad när de sade, att de jag köpte var vanlig Ancistrus.

    Några tips på vad det kan vara?

  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Ser ut som en lite dåligt utfärgad adonis, för din skull hoppas jag att det inte är det annars får jag säga grattis till 1500 liters akvariet du blir tvungen att införskaffa, men jag har haft fel förr..

    Ahh, såg inte att du lagt in det som ett bildspel, ser stjärtstrålarna nu och det är ju ingen adonis, teckningen verkar inte stämma överens på en galaxy heller..

    I rest my case..
    Senast redigerad av Gaffel; 23 August 2008, 22:27.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Det där är en Ancistrus du har och mycket troligt att det är en "Vanlig Ancistrus"

      De "Vanliga Ancistrus" kan skilja enormt i färg och teckning.

      Kommentar

      • QardinalE

        #4
        @Gaffel Ja men det verkar ju som att jag slipper, att införskaffa ett större akvarium av den anledningen. Tur det, får inte plats med 1500 l här hemma.

        @Lutt Ok, om jag tolkar dig rätt nu. Så innebär det att, det inte helt säkert är en "vanlig Ancistrus" anser du.

        Vilken annan variant inom Ancistrusfamiljen skulle det kunna vara annars?

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Alltså hur var det när du köpte den, vad gick den som för namn och till vilket pris?

          Det är utan att tveka en Ancistrus. Både Acanthicus och Leporacanthicus har annan form och mönster.

          Varför jag skriver troligt är för man kan aldrig vara säker på en Ancistrus
          Men vi har även ett problem med inkorsade VF Ancistrus i våran odlade Ancistrus och då blir det hela mer komplicerat.

          Kommentar

          • QardinalE

            #6
            @Lutt Ja det är ju ett tag sen den flyttade in i mitt akvarium, ungefär 4 cm sedan. Hur det gick till och pris ja, jag hade sålt några fiskar till en kille som en kompis kände.
            Så när jag levererade dem hem till honom, så fick jag frågan om jag kunde ta en Mal som han hade. Eftersom han var trött på att den rotade runt och sabbade växter för honom, så priset var "ta den, bara jag slipper se den igen" och namnet som han sade var bara "den j*vla Malf*n är nog Ancistrus" så därav har jag trott det hela tiden.

            Blev osäker nu när de senaste paret köptes in i en affär, och de ser helt annorlunda ut.

            Kommentar

            Arbetssätt...