Yngel från Vänern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Yngel från Vänern

    Jag håvade häromdagen upp och tog hem tio små yngel som stod i vattenströmmen från mynningen på ett rör med vatten som kommer från skogen. Jag ville mest bara se om jag kan få dem att trivas i ett akvarie tills de börjar bli för stora - då kommer jag släppa ut dem igen. Visst, många tycker säkert det är en dum idé, då de förmodligen mått bättre om jag aldrig fångat in dem överhuvud taget, men det är en annan diskussion. De verkar trivas bra i akvariet än så länge och simmar omkring och är nyfikna på det mesta och de äter redan vegetabiliskt flingfoder. Jag lade i mangroverötter i yngelakvariet, eftersom skogsvattnet förmodligen också var ganska surt.

    Men jag antar att det inte är abborryngel, vilket jag först trodde, när jag såg dem i strömmen. Abborrar verkar ju gilla strömt vatten, men dessa yngel är inte lodrätt randiga, utan har en sidolinje som är mörkare än resten av kroppen och den slutar i en liten mörk fläck på stjärtfenan. Just nu är ynglen runt 2 cm långa. Nån som vet vad det skulle kunna vara för slags fisk?

    Jag har hört om nån ny fiskart som i Norge håller på att utrota öringen. Den har börjat ta över helt och går upp i bäckar osv och den håller sig visst ganska liten. Vad kan det annars vara för fiskart vars yngel står i kallt, strömmande vatten?

    Livliga fiskar >>> dåliga bilder:


  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det är nog ingen bra ide att släppa ut dom sen, då dom kan ha fått sånadär sjukdomar. Men de sjukdomarna kanske bara kommer om du har akvarie fiskar i samma akvarium? :S
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Ja, ingen inredning i akvariet, eller ens akvariet, har varit i kontakt med andra akvariefiskar utan att ha varit helt torrt i flera månader emellan, så jag hoppas inte det finns något kvar som de skulle kunna smitta dem med. Och jag har inte tänkt låta dessa yngel få gå med mina andra akvariefiskar när de växt till sig heller, eftersom de själva ju kan bära massa olika konstigheter som mina akvariefiskar kan vara känsliga mot. Blir de för stora för yngelakvariet, så släpper jag ut dem igen.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Bakteriekultur eller maten då?

        Jag vet inte riktigt, men det låter som det ska gå bra. =) Har själv ingen erfarenhet av det, så vet inte exakt vilka av akvarie grejerna förutom fiskarna.

        Att tvätta håvarna noga (!!Med vatten endast!!) är nog ändå att rekommendera mellan man använder dom till tropikfiskarna, och ynglena.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Ja, jag ska verkligen försöka att inte överföra partiklar mellan akvarierna på något vis.

          Jag startade ju upp ett nytt ungelakvarie nu när jag fångade in dem, så bakteriekulturen får startas upp från början. Men jag tror det bör gå bra, i och med att ynglen är så små än så länge, så de bör inte stressa vattnet för mycket. Jag matar sparsamt och får väl antagligen göra vattenbyten på 10% eller så kanske varannan dag, antar jag? Jag har hällt i lite av Seras "Toxivec", men det kanske är bättre att låta det bli det, så det kan bildas lite nitrit åt eventuella nykomna bakterier? Hade ingen Nitrivec hemma men ska införskaffa detta i övermorgon. Hade det inte varit vild fisk, så hade jag ju kunnat ta lite vatten från mitt akvarie som redan är igång... Men men... Jag hoppas jag ska kunna få upp en anständig bakteriekultur ändå.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Elritsa ser det ut som tycker jag
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Elritsa ser det ut som tycker jag
              Ja! Det skulle det verkligen kunna vara! Jag googlade Elritsa och det liknar verkligen. Beskrivningen på den stämmer också:

              Elritsan trivs bäst i klara rinnande vattendrag men finns även i sjöar med sten- eller grusbottnar. Arten vistas året runt på grunt vatten och gärna vid stränder, där den söker gömställen mellan stenar.
              Men... Det står att den är könsmogen vid 1 års ålder och är då upp till 4cm lång (Kan bli upp till 12cm). Gaaaah! Där rök mina abborrar som jag hade hoppats på....

              Men tack så mycket för hjälpen!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Blir till att traska ut med håven igen. Tänk på att håva lite försiktigt det är lätt att köra runt håven och skada små fiskar. Har råkat göra så med små mört tex men det syns när jag klantat mig dom. Dom kan bli ljusa eller mörkna på ett område då är det bara att avliva den/dom
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Tinwelende
                  • October 2007
                  • 131

                  #9
                  Tack för tipset! Ska se upp med detta.

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    #10
                    Elritsa är en mycket tålig, trevlig och aktiv akvariefisk. Äter allt.
                    De gillar att hoppa och finns det öppningar i akvariet så kommer de att hitta dessa.

                    Kommentar

                    • MeKaL
                      • August 2008
                      • 128

                      #11
                      Äckligt bra som agn är den också haha. Både öring och regnbåge är tokig i den ;D
                      Frågar man inget, får man ingenting veta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...