vad är detta för fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    vad är detta för fiskar

    ja alltså jag har bla zebraciklider i karet,finns 2 yngre fiskar nu i karet,,som är randiga,men enligt mig en mer avlång form än zebrorna.Kan dom ha blandat sig med någon annan sort i karet?

    Har ett videoklipp,den börjar med att jag förföljer den lilla som jag tror är en blandning,,sen kommer en lite större randig..vad är det för sort??Munnen,kroppsformen,ränderna o ögonen ser inte ut som på zebrorna på den lilla.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.




    Sen har jag en randig mal,väldigt mörk bild på filmen,,och den bara låg stilla,men förhoppningsvis ser man något endå.Den är mörkbrun med typ guldbruna ränder

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    sorry för kass bildkvalitet osv


    har också en svart fisk,,som nästan liknar en mal med långa spröt som endast simmar upp o ner...vad kan det vara för art?
    Senast redigerad av rassa; 08 July 2008, 17:41.
    300l blandat
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    Ursprungligen postat av rassa
    har också en svart fisk,,som nästan liknar en mal med långa spröt som endast simmar upp o ner...vad kan det vara för art?
    är det den med röd stjärtfena på filmerna. isf så är det en eldstjärt
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • rassa
      • December 2005
      • 116

      #3
      hahaha nej det är ingen eldis,,den är mycket större..här är kass film på den med

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      300l blandat

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        På den första videon så upptäckte jag tre olika malawiarter forutom zebracikliderna och eldstjärten.

        Sannolikt var det dels Labeotropheus trewavasae (spräcklig med röd ryggfena), Metriaclima lomabdoi (lodräta band) samt Metriaclima greshakei (ljust blå med röd ryggfena).

        Malen på andra videon kan ev. vara en peckoltia-art
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • rassa
          • December 2005
          • 116

          #5
          tack kjell,,men den där lilla som jag förföljde,,visst ser den ut som en lomabdoi mer än en zebra..?greshakein,lomabdoi och trewavasaen har inga par..dom är alltså ensamma.
          300l blandat

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av rassa
            tack kjell,,men den där lilla som jag förföljde,,visst ser den ut som en lomabdoi mer än en zebra..?greshakein,lomabdoi och trewavasaen har inga par..dom är alltså ensamma.
            Du det var lite svårt att hänga med i ditt förföljande, men som jag uppfattade så verkade åtminstone en rätt liten vara en lombardoi, men det var också en rätt stor som sågs.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • rassa
              • December 2005
              • 116

              #7
              jo den stora e ju vuxen,,men den lilla har jag inte köpt,,den är född i karet,finns en till fast mindre..så eftersom jag inte har 2 st lombardoi vem har den förökat sig med då?

              a jag vet kasst filmat sorry
              300l blandat

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, att zebror kan smygbefrukta andra cikliders ägg fick jag erfara när jag hade zebror ihop med Jack Dempsey. Men det där ser helt klart ut som en malawi, och de lekarna har jag svårt att tänka mig att den centralamerikanska zebran kan infiltrera.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • rassa
                  • December 2005
                  • 116

                  #9
                  ja men knepigt att det bara dyker upp skumma fiskar sådär
                  300l blandat

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Tror inte heller att zebra ciklider kan befrukta lombardoi ägg, då dom som sagt är Syd-Amerikanska substrat-lekare mot Afrikanska Malawi- munruvare!
                    Vad jag kunde se så var dom stora cikliderna alla hanar!?
                    ca 7 sekunder in i filmen skymtar en mörk ciklid som du inte nämnt, kan dock inte se vilken art!?
                    Säkert att du inte har haft någon honfisk i karet för länge sen?
                    Dom små randiga ser ganska gamla ut och kan ha funnits i karet sen åtskilliga månader!
                    Dom liknar ju Lombardoi hanen, så han kan nog vara fadern.
                    Dessutom tror jag inte att Zebra cikliderna kan klara att föda upp yngel i ett kar med andra stora rovlystna ciklider utan ägg och yngel blir nog snabbt uppätna!
                    Lättare för munruvare och ynglena är dessutom ganska stora när dom släpps ut och en del kan nog gömma sej och överleva.
                    Vad gäller den lilla randiga malen så liknar det en L204 Panaque sp.
                    Har själv haft såna dom säljs som ganska små, men kan bli uppemot 15 cm stjärtspröt inräknade.
                    Upp och nedvändare är en Synodontis, dock inte säker på vilken art!

                    Thaifighter
                    Senast redigerad av Thaifighter; 12 July 2008, 12:19.
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Att filmen inte är av kvalitet för att visas på discovery behöver du inte skämmas så mycket för, det framgår klart och tydligt att de småcikliderna du undrar över är korsningar, mellan olika malawiarter, de centralamerikanska sebracikliderna är inte inblandade.

                      Den mörka fisken i början av filmen är ingen mbuna, kanske en Aulonocara.

                      Vad som mer framgår tydligt av filmen är att det är hög tid att göra delvattenbyte, och att det behöver göras oftare i fortsättningen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...