Behöver hjälp med en fisksort grå med vita ränder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Behöver hjälp med en fisksort grå med vita ränder

    Köpte två fiskar för ett halvår sen och kommer inte ihåg vad dom heter. Dom är ganska stora 15 cm kanske och är gråa med tre mala vita ränder på,munnen är rund med spröt därifrån,dom är ganska skygga kommer sällan fram och är de kommer fram är det för att äta. Hoppas någon nappar på beskrivningen för jag skulle gärna vilja veta mera om dom, misstänker att det är en hane och en hona för dom har börjat bli aggresiva mot mina silverhajar och tror dom kanske får yngel

    Snälla någon vad har jag för fisk?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ett foto skulle verkligen hjälpa. Du har ingen digitalkamera, mobilkamera eller nåt så du kan ta en bild på dem?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Qharma
      • September 2006
      • 71

      #3
      Jo de har jag men problemet är att dom sällan ens kommer fram så det går ta kort på dom.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Kan det vara någon synodontis art kanske? (synodontis kanske är felstavat?!)

        Sök på synodontis och se om det är den fiskarten du håller.

        Hur är kroppsformen? Synodontisar är ganska kraftiga, ser ut som muskelfiskar kan man säga. Beskriv så gott du kan.

        I vilket skikt rör sig fiskarna? lever dem på botten som vanliga malar eller i mellan och/eller i övre skiktet av akvariet?
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Qharma
          • September 2006
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Amaro
          Kan det vara någon synodontis art kanske? (synodontis kanske är felstavat?!)

          Sök på synodontis och se om det är den fiskarten du håller.

          Hur är kroppsformen? Synodontisar är ganska kraftiga, ser ut som muskelfiskar kan man säga. Beskriv så gott du kan.

          I vilket skikt rör sig fiskarna? lever dem på botten som vanliga malar eller i mellan och/eller i övre skiktet av akvariet?
          Ganska lika i kroppsformen som synontisar men mer runda runt munnen, dom har ganska tunna spröt. Ser ut som hajar i kroppen. Dom lever mest på botten men kan vid enstaka fall simma uppåt lite, ska mata dom lite o se om jag kan få in en bild på dom

          Kommentar

          • Qharma
            • September 2006
            • 71

            #6

            tog tre bilder men det var inte lätt

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Ursprungligen postat av Qharma
              http://www.pixbox.se/alb_show_id847031_page0.html
              tog tre bilder men det var inte lätt

              Svåra bilder att avläsa men det ser ut som ngn typ av Pseudomystus, testa att bildgoogla på det om ingen annan absolut känner igen fiskarna på bilderna.
              Senast redigerad av A C-son; 03 July 2008, 20:55.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • Qharma
                • September 2006
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Svåra bilder att avläsa men det ser ut som ngn typ av Pseudomystus, testa att bildgoogla på det om ingen annan absolut känner igen fiskarna på bilderna.
                Tror till 99,9 % att det är en sånn men sen finns det ingen info om den nånstans, någon som kan något om den??

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Asiatisk humlamal - Pseudomystus siamensis - verkar vara en bra gissning. Planet Catfish har lite info här.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Japp, Asiatisk humlamal.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...