Märkligt i Bali

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    Märkligt i Bali

    Vi var nyligen i Bali och på hotellet hade grabbarna (de som jobbar där) hämtat en fisk i den närliggande floden. De hade stoppat den i en stor urna med en växt och vatten(duh), det är rätt vanligt i Asien. Som västerländsk akvarist kan man tycka att det är för trångt och troligen för varmt etc.

    Men, min undran är vad det kan ha varit frö fisk. För det konstiga är att det såg ciklidaktigt ut! Tyvärr fick man ingen jättebra inblick för den tyckte om att gömma sig under växtligheten.

    ca 7-10 cm
    Svart, eller kanske en mörk färg som ser svart ut i skuggan
    Typiskt ciklidaktigt utseende (tycker jag, som faktiskt inte äger några cilkider så jag kan ju inte påstå mig vara ciklidkännare, men formen var sån).
    -Men det finns ju inga ciklider i Indonesiska floder, så vad kan det ha varit då?

    I den andra krukan fanns platys, det var lättare att identifiera. Jättefina, röda men liksom lite mer "ursprungliga" i sin form och färg, och mycket mer skygga än de jag har hemma, jämfört med de närmast handtama i sällskapsakvariet hemma. De trivdes nog för det fanns yngel där.
    Senast redigerad av Pazappa; 25 June 2008, 20:35. Anledning: typos
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Kan det vara en sån här?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Eller någon sorts Tilapia som odlas som matfisk i floderna i Asien och en och annan av dessa rymmer ibland.
      Senast redigerad av ansjo; 26 June 2008, 10:54.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Eller någon sorts Tilapia som odlas som matfisk i floderna i Asien och en och annan av dessa rymmer ibland.
        http://www.fiskeriverket.se/vansterm...e80007287.html
        Om du tittar noga ser du att det är exakt samma bild på fiskeriverkets sida som på FishBase

        Bara att fiskeriverket inte har noterat att Tilapia splittrades för 20-30 år sedan och att de flesta inplanterade tilapior idag tillhör något av släktena Oreochromis och Sarotherodon som är munruvare. Tilapia-arterna är substratlekare. Men alla har tilapia som populärnamn.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Att jag länkade till fiskeriverket var bara för att visa hur det funkade med odlad matfisk i Thailand och övriga Asien.
          Det var ganska intressant det du skrev nu. Frugan som är från Thailand köper ibland denna fisk, som visas på mittenbilderna, och det står att det är någon sorts Tilapia, men det är det då inte?
          Sedan att den smakar dy något helt otroligt är en annan sak.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Alla fiskarna på alla bilderna är Tilapia.

            "Tilapia" är helt enkelt populärnamnet på alla fiskar som tidigare ingick i släktet Tilapia, trots att nästan alla idag räknas till andra släkten som t.ex. Oreochromis.

            Mat-tilapia är vanligen hybrider mellan arterna Oreochromis mossambicus, Oreochromis niloticus och Oreochromis aureus, men mer sällan odlas också de rena arterna, och även hybriderna kan vara mer lika någon av föräldraarterna.

            Hybriden är normalt mörkgrå, men i asien anses röd fisk lyckobringande, så man har lagt ner massor av arbete på att få fram en röd form, och idag är den röda tilapian nog bland de mer allmänt odlade.

            Att fisken smakade dy beror nog mest på hur den hållits, tilapian som sådan anses vara en hyfsad matfisk.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Att den smakar dy är inte så konstigt om man ser vilka dypölar dessa går i.
              Intressant Azur och Erik, då får man tänka om lite i Tilapiabanorna!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pazappa
                • May 2007
                • 330

                #8
                Hej,
                Ja, det kan vara en tilapia, en ung sådan då för de kan väl bli rätt stora, snabbt. Då är det ju en cilkid i så fall. Det är nog rätt troligt. Tack för hjälpen!

                Jag har läst i Engelska fisktidningar om att man har börjat odla mat-tilapia i bl.a. Irland i gamla lador, bönder som går över till att bli fiskbönder, och att man kan odla den miljövänligt i tankar. Har blivit ett alternativ efter galna kosjukan och mul- och klövsjukan.

                Kommentar

                Arbetssätt...