Vad kan det här vara för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tetrax^
    • June 2006
    • 131

    Vad kan det här vara för mal?

    Var iväg till djuraffären och köpte ett par Paletter och passade även på att köpa mig en mal - jag glömde dock av att skriva ned vad för sorts mal det är och behöver nu en identifiering.

    Här har ni två mycket usla bilder (på malens undersida, tyvärr) men de ger i alla fall ett hum om hur han/hon ser ut.




    På ovansidan ser den ungefär ut som en pytteliten rocka. Ljusa prickar, ljusbrun kroppsfärg, ganska platt kroppsform, rundade fenor som är ett med kroppen (?) och en svansliknande sak på slutet av kroppen.

    Någon som kan få ut något av min beskrivning?
    Min Zoon - Mvh Tetrax^
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    Jag har sett dem med handelsnamnet fjärilspleco.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är ingen mal utan tillhör grönlingar: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1043
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tetrax^
        • June 2006
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av annatzk
        Jag har sett dem med handelsnamnet fjärilspleco.
        Stort tack. Nu vet jag i alla fall att det är en Pleco.

        Den verkar dock ha en hel del namn:

        Gastromyzon borneensis, Gastromyzon punctulatus, Pseudogastromyzon myersi

        Stingray Pleco, Hong Kong Pleco, Borneo Sucker, Hillstream Loach, Chinese Butterfly Fish, Butterfly Pleco, Butterfly Loach

        Undra vad man skall gå efter.
        Min Zoon - Mvh Tetrax^

        Kommentar

        • Tetrax^
          • June 2006
          • 131

          #5
          Nu är jag förvirrad. En del sidor påstår att det är en Pleco, andra påstår motsatsen - och även du ansjo. Det är alltså inte ens en mal jag har införskaffat?

          Jag är tyvärr inte guldmedlem än så jag kan tyvärr inte gå in på länken. =(
          Min Zoon - Mvh Tetrax^

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            nix det är ingen mal utan en grönling som Ansjo skriver.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ah, det tänkte jag inte på, men den kallas för Hongkong pleco eller Kinesisk grönling och tillhör som sagt och sök på Beaufortia kweichowensis så kommer du ganska nära. Det finns även http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267 som tillhör samma familj och som även du kan kika på.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #8
                Jag har inte lovat att det är en pleco Bara att jag sett den säljas som det...
                Det kan vara jättelurigt i affären, kom just hem med en fisk som visade sig vara en annan underart än vad den såldes som. I detta fallet gjorde det inget, men det är ju inte så kul att komma hem med en helt annan art (som kanske har andra levnadsvillkor).
                Senast redigerad av annatzk; 22 June 2008, 20:19.

                Kommentar

                • Tetrax^
                  • June 2006
                  • 131

                  #9
                  Tack för att ni hjälpte mig att reda ut vad det är för en liten rackare.

                  Nu ska jag läsa till mig lite kunskap om den så jag vet vilka vattenförhållanden osv den vill ha. Tråkigt när personalen på djuraffären säger en sak men i verkligheten stämmer det inte alls. Det är ju inte precis första gången det händer heller.
                  Min Zoon - Mvh Tetrax^

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, vad de säger i affärerna måste man tyvärr ofta ta med en nypa salt, ljuger de inte medvetet, så verkar de ofta dra till med nå´t, trots att de inte vet.

                    Vad det gäller namnet fjärils/Hong Kongpleco, så visar det att handels/populärnamn ofta är väldigt förvirrande, både för kunder och affärer, förmodligen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Emma78
                      • May 2008
                      • 1

                      #11
                      Vi köpte en liknande i sisjön / Göteborg och där kallades den borneo pleco, tyvärr käkade våra malawis upp den. Den var ca 2 cm stor bara och skulle väl bli 7-9 cm fullvuxen sa dom i affären. Dock jättesöt och liknade en rocka lite grann.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...