1 cm vit smal sak???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    1 cm vit smal sak???

    GIVETVIS hittar jag den inte när jag väl hittat kameran, jag återkommer med bild om jag ser den igen...
    Hursomhelst, nyss for det omkring en sak bakom ena modulen som jag inte kan begripa vad det är. Ca en centimeter lång, smal som en sticka och vit. Eventuellt att den hade några svarta märken på kroppen. Samma rörelsemönster som en algätare ungefär, med munnen mot sidorna. Akvariet har varit igång i ungefär en månad och innehåller black mollys, några kampfiskyngel, ett stim kardinaltetror, en mosaikgurami, kuhliiålar och en amanoräka (tror jag den heter, fick med av misstag när jag köpte tetror igår...).
    Det kan väl inte vara en parasit av något slag??? Och räkan kan väl inte fått ett barn på egen hand sen igår? Har jag helt enkelt fått kuhlii-barn???

    Ideer och tankar mottages tacksamt, jag letar så länge med kameran redo!

    /Erika
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Det går inte att komma åt med kameran... Det är två stycken! Klarar de att sugas in i ytterfiltret månntro? De är farligt nära insuget och jag vill HEMSKT gärna ha mini-ålar! Om det nu är det de är, men det verkar ju troligast... Eller??

    Nää, det ser inte alls ut som ålar, det ser ut som nåt med sugpropp! Men hur har de kommit in? Har inte köpt växter på länge heller...
    Senast redigerad av Tamarind; 12 June 2008, 15:02.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kuhli förökar sig ibland i akvarium, fast vanligt är det inte. Ser de ut som små kuhli är det förmodligen det de är.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Såg att du köpte fisk igår. Då kanske det var några yngel som följde med där. Någon slags sugmal kanske.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Mina kuhliisar verkar visserligen trivas mycket bra, men enligt allt jag läst så har jag inga som helst förutsättningar för att de skulle föröka sej. Inga flytväxter men däremot grus, hårt vatten, you name it... De ser ut som algätare, men sådana har jag ju inte...
          Jaja, är väl bara att hoppas att de klarar sej så man får se vad de är! Bör jag försöka fånga upp de och lägga i yngelakvarium eller yngelnätkasse, eller klarar de sej bäst i det "fria"? Hur ser räkbarn ut? Dessa ser inte alls ut som räkor, men de är vita och genomskinliga precis som räkan. Fast det skulle jag väl ändå sett om räkan var med ägg...

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Såg att du köpte fisk igår. Då kanske det var några yngel som följde med där. Någon slags sugmal kanske.
            Jo den tanken har slagit mej, men i det akvariet jag köpte från fanns bara kardinaltetror och räkor, och jag tömde inte ut påsen när jag kom hem utan håvade i de... Framtiden får utvisa!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Tamarind
              Jo den tanken har slagit mej, men i det akvariet jag köpte från fanns bara kardinaltetror och räkor, och jag tömde inte ut påsen när jag kom hem utan håvade i de... Framtiden får utvisa!
              Spännande .. Du får hålla oss uppdaterade med bilder och info
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #8
                Jadå, jag ska lurpassa med kameran!

                Kommentar

                • Tamarind
                  • February 2008
                  • 482

                  #9
                  Yes! Hittade fler bakom en annan modul, och nu finns kort! Hur 17 gör jag nu? Hmm, återkommer strax...

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Väntar med spänning.....
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Tamarind
                      • February 2008
                      • 482

                      #11
                      http://www.ladda-upp.com/bilder/5471/yngel-
                      http://www.ladda-upp.com/bilder/5472/yngel-igen-

                      Har aldrig laddat upp bild förut, får se om det fungerar...

                      Ser det inte liite ut som en kuhlii? Snälla?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tamarind
                        http://www.ladda-upp.com/bilder/5471/yngel-
                        http://www.ladda-upp.com/bilder/5472/yngel-igen-

                        Har aldrig laddat upp bild förut, får se om det fungerar...

                        Ser det inte liite ut som en kuhlii? Snälla?
                        Ledsen att säga det, men det funkade inte .. Försök igen.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Tamarind
                          • February 2008
                          • 482

                          #13
                          Skit åxå! Man får nog kopiera in den i adressfältet, strecket efter måste nämligen vara med...

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Kopierade in länkarna och det funkade . Däremot har jag ingen aning om vad det är. Ser ut att kunna vara små malyngel, men vilken ?? Någon Otocinclusliknande??? Kan ju hända den ändrar färg när den blir större.

                            Vårda dem ömt och se vad det blir av dem.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Tamarind
                              • February 2008
                              • 482

                              #15
                              Funkar det att sätta strecket efter yngel och yngel-igen? Alltså yngel- och yngel-igen- ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...