Ciklid, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Ciklid, vilken sort?

    Stod som Zebraciklid på affären men det är det ju då inte har jag fått klart för mig :P
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hmmm, en svår nöt att knäcka det där men det är säkerligen en Zebraciklid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det har hänt en del med kunskapen om zebracichliderna på sista tiden. Det finns nu ett antal arter, och vilket vetenskapligt namn som hör till vilken akvariefisk är inte helt klart. Så vad menar du med att det inte är en zebracichlid och varför tycker du det?

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        Satt och pratade med en vän som hållit på mycket med akvarier och han sa att Zebraciklider är väldigt väldigt aggressiva och jag har lite erfarenhet av såna här utan att veta vad de heter egentligen och enda gången de var aggressiva var när de hade rom/yngel och då dödade de aldrig något utan t.e.x så tog de bara tag i benet på grodan vi hade, flyttade den till lämpligt avstånd och sen släppte.

        men när de inte hade rom/yngel så såg jag aldrig att fiskar försvann/skadades eller att några försvann :P

        sen så på alla de bilder jag kollade på så var Zebraciklider ljusare där de inte har ränder eller så har de annan form på huvudet än de jag haft, mer av en klump så att säga.

        (fast ja, om det finns flera arter så förklarar det ju en del)

        Och våra hade vi bra många år efter att ha tagit över dem efter några som avvecklade sitt akvarium, vi hade då ~450l och de verkade trivas bra men växte till ~10cm som max
        Senast redigerad av Mobster; 06 June 2008, 08:21.

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Bör kanske tilläggas att vännen där har inte hållit på med sötvatten på ett tag efter vad jag förstår så han kanske inte är uppdaterad på att det finns flera arter.

          Men ja, om det nu är en zebraciklid...är det troligt att de beter sig ungefär så som de jag hade förut tror ni iom att färgerna är likadana och så? eller är risken stor att jag fått ett monster som hugger allt?
          Har bara haft dessa 3 (2 honor 1 hane) i 24 timmar nu och de har inspekterat de få andra invånarna i akvariet men inte nafsat eller jagat.

          Däremot så verkar hanen redan försöka flirta med tjejerna genom att visa upp sig, är detta för att para sig eller bara för att visa att han verkligen är hanen och att han bestämmer?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det är en zebraciklidhona, och är den odlad (vilket nog 99, om inte 100% av alla zebror som säljs är), så tillhör den nog samma art, eller kanske blandning av olika arter, som andra odlade zebror i affärerna.

            Min erfarenhet av zebror är att de inte är särskilt aggressiva när de inte leker, men det gör de å andra sidan jämt, och då tar de stora revir, och ser handgripligen till att inga fiskar kommer nära ynglen.

            Hanens beteende är förmodligen lekinviter. Parar han ut med en hona, får nog den andra honan det rätt jobbigt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Hmm, ok. tänkte ta en hona och en hane först men i affären (tyvärr fick vi gå lite på det när det inte var en planerad fisk utan mer ett kärt återseende) sa de att de passade bättre med 2 honor 1 hane.
              får se hur det går när det börjar hända saker...värsta fall får vi väl lämna tillbaka ena honan, har uppsikt över dem

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Mobster
                Hmm, ok. tänkte ta en hona och en hane först men i affären (tyvärr fick vi gå lite på det när det inte var en planerad fisk utan mer ett kärt återseende) sa de att de passade bättre med 2 honor 1 hane.
                får se hur det går när det börjar hända saker...värsta fall får vi väl lämna tillbaka ena honan, har uppsikt över dem
                Nja, de är parbildande, och en tredje individ ses förmodligen som en rival. Antingen ruckade de en aning på sanningen för att få sälja en fisk till, eller så trodde de fel, eller så gissade de bara. Zebror är också lätta att könsbestämma, och para ut, så det är heller inga anledningar att köpa mer än två.
                Senast redigerad av Shepard; 06 June 2008, 18:46.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #9
                  mm, blir nog att lämna tillbaka en när vi är lite mer säkra på vilken som ska bort :P
                  verkar inte nafsa något än iaf, men blir till att ringa och höra efter så man kan byta mot en växt eller nåt tills man bestämt vad mer det kan bli och läst upp vad som kan passa med våra små monster ;X

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Jag hade ett par sånna för säg 8-10 år sen å vad jag vet så är de en sydamerikanare å kallas för zebraciklid (skräpciklid pga av att den ibland möblerar om karet på ett par timmar) nä jag hade dom var dom mkt aggressiva ..var enbart dom som gick i karet å lös man med laserpennan på bakgrunden så hörde man en smäll när dom simmade in i glaset.... var lätta att få i lek också Men jag har bara sett dom 2 gånger...den ena i mitt kar å bara för ett par veckor sedan hos en fiskaffär här i krokarna som hade fått ett par.....annars trevlig å rolig fisk

                    Kommentar

                    • Mobster
                      • June 2008
                      • 506

                      #11
                      Jag har precis fått 2(!) kullar yngel på dem...han verkade bara köra bort den andra honan långt nog för att få stöka runt lite med henne utan att den första skulle se...nu åker han mellan honorna och ynglen och bökar :|

                      Och de är fortfarande inte speciellt aggressiva så länge man inte är precis vid ynglen, stack ner handen och fick mig ett litet nyp...men de andra fiskarna håller sig på sina egna platser...har ingen annan som simmar runt speciellt mycket, det är mest malarna som flyttar sig men de verkar cikliderna inte tycka är så farliga så

                      Kommentar

                      • jonis5
                        • May 2008
                        • 56

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mobster
                        Stod som Zebraciklid på affären men det är det ju då inte har jag fått klart för mig :P
                        http://img236.imageshack.us/my.php?i...sc01428ak2.jpg
                        det är nog en zebraciklid eftersom mina ena zebraciklis är exakt lika dan som på bilden

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mobster
                          Stod som Zebraciklid på affären men det är det ju då inte har jag fått klart för mig :P
                          http://img236.imageshack.us/my.php?i...sc01428ak2.jpg
                          Klart att det är en zebraciklids hona!

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mobster

                            sen så på alla de bilder jag kollade på så var Zebraciklider ljusare där de inte har ränder eller så har de annan form på huvudet än de jag haft, mer av en klump så att säga.
                            då har du sett Hanar

                            honorna har inte klumpen på huvudet och är oftast mer intensivt blåa än hanarna. honorna har oftast ett orange fält på buken/sidan och kan ibland vara lite grönskimrandes på fenorna.

                            Kommentar

                            • mange016
                              • May 2006
                              • 341

                              #15
                              btw j*vligt fina fiskar !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...