Randig otocinclus - yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rya
    • May 2008
    • 21

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Släktet reviderades 1997 av Schaefer. Jag har inte tillgång till den texten just nu. Tills vidare kan Otocinclus macrospilus kan vara en bra gissning.
    Tackar, men vad är den markanta skillnaden mellan den och Randig?
    Vad är handelsnamnet på Otocinclus macrospilus?

    Mvh Hanna

    Kommentar

    • Rya
      • May 2008
      • 21

      #17
      Med lite bildgransking har jag nu sett att mina inte har den randen som syns vädligt tydligt och går längs med hela kroppen, så det kan inte vara den randiga.

      Men jag är fortfarande nyfiken på handelsnamnet.

      Kommentar

      • Rya
        • May 2008
        • 21

        #18
        Otocinclus, Otocinclen, Oto, Otos, macrospilus, vittatus, hoppei, negro, paraguay, LG2, KBO, Ohrgitterharnischwels, Ohrgitter, Harnischwels, Ohrgitter-Harnischwels,

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #19
          Jag trodde att du menade otocinclus cocama...den är randig http://images.google.se/imgres?imgur...ng_sv%26sa%3DN
          på andra bilden... jag skulle beställa sådana men struntade i det eftersom de skulle kosta 200 kr st och de verkade vara så himla känsliga...

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #20
            Handelsnamn beror mer på handlare än vad det är för fisk De flesta Otocinclus-arter verkar annars ha handelsnamnet Otocinclus affinis!!!

            Otocinclus macrospilus har inte ens något engelskt populärnamn i FishBase (endast på mandarin och finska har man brytt sig om att hitta på något). Ordet "macrospilus" tror jag betyder "stor fläck". Vill man nödvändigtvis ha ett svenskt namn på fisken kan väl "storfläckig otocinclus" duga.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              De flesta Otocinclus-arter verkar annars ha handelsnamnet Otocinclus affinis!!!
              Alla utom cocama.
              Ibland kan de också felidentifieras som vestitus, men i korthet kan man kallt räkna med att Otocinclus aldrig säljs under rätt namn. Varken äkta affinis eller äkta vestitus finns i hobbyn annat än som extremt sällsynta föroreningar.

              (Erik: gå till Fishbase och titta på bilden under Otocinclus affinis - tydligare macrospilus än så får man aldrig, fullständigt klockren... Jag mailade dem om Otocinclus-bilderna förut och de bytte bild, men nu har tydligen nötterna bytt tillbaks igen. )
              Senast redigerad av Azur; 08 June 2008, 22:55.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Rya
                • May 2008
                • 21

                #22
                Tack så mycket för alla svar.
                Detta var mycket infromativt.

                Kommentar

                Arbetssätt...