Någon typ av ål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jakka952
    • May 2008
    • 10

    Någon typ av ål

    Jag fick ett akvarium och den förra ägaren påstod att det var en ål där i. Varelsen är ca 10cm lång, 1cm bred och svart med gula tvärgående band. Jag har googlat lite, men jag har inte hittat något relevant och då det är första gången jag har ett akvarium så kan jag inte så mkt om fiskar =). Är det någon som har koll på vad detta skulle vara för något? Jag vågar nämligen inte stoppa ner handen i akvariet nu. Kan det vara en orm?
    Den verkar dock vara lite skygg, då den spenderar all tid (som jag har sett) vid roten av en växt.

    tacksam för svar!
  • jakka952
    • May 2008
    • 10

    #2
    Här är en bild med

    Kommentar

    • planetaryice
      • December 2003
      • 74

      #3
      420 liter

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tänkte precis länka till den. Japp, en kuhliiål, ingen ål, utan en grönling. Harmlös och charmig fisk.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jakka952
          • May 2008
          • 10

          #5
          Ah tack så mkt. Det gick verkligen snabbt =) men en sak som oroar mig.. "Se till att ha tättslutande täckglas, eftersom den annars lämnar akvariet under natten." Kan den hoppa eller vad är det frågan om? jag har ett lock på akvariet. Så den borde ju inte kunna ta sig ut, å det vill jag verkligen inte vara med om!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hur de tar sig ut är jag inte säker på, men de kan nog både hoppa ut och krypa, kuhliiålar är hala typer, bokstavligt talat. Men hamnar de på golvet dör de. De kan även ta sig in i pumpar, och så.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Egentligen vill Kuhliiålar ha sand i botten. Ser att du har engelsk sjösten dock. De vill gärna kunna gömma sig i sanden och får nog svårare att få i sig mat med sjösten eftersom de silar sanden genom gälarna. Men de är mycket fashinerande att titta på när de väl sätter fart. Våra brukar få ryck och bara simmar fram och tillbaka längs framrutan som tättingar
              Verkligen att rekomendera
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Egentligen vill Kuhliiålar ha sand i botten. Ser att du har engelsk sjösten dock. De vill gärna kunna gömma sig i sanden och får nog svårare att få i sig mat med sjösten eftersom de silar sanden genom gälarna. Men de är mycket fashinerande att titta på när de väl sätter fart. Våra brukar få ryck och bara simmar fram och tillbaka längs framrutan som tättingar
                Verkligen att rekomendera
                Som tättingar? Har aldrig sett fåglar i ett akvarium
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HJ-C
                  • April 2008
                  • 165

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Har aldrig sett fåglar i ett akvarium
                  I så fall rekommenderar jag en tur till Skansens akvarium. (Ha, där fick du så du teg! )

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av HJ-C
                    I så fall rekommenderar jag en tur till Skansens akvarium. (Ha, där fick du så du teg! )
                    Ja, men de har väl inte vatten i "akvariet"?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HJ-C
                      • April 2008
                      • 165

                      #11
                      Njaaaooo... Hmmm... Definiera "Skansen-akvariet"... Vete fasen om jag inte vill hävda att de har det, faktiskt.
                      Men jag kan väl ge mig, bara för att inte dra iväg tråden.

                      Kommentar

                      • jakka952
                        • May 2008
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Egentligen vill Kuhliiålar ha sand i botten. Ser att du har engelsk sjösten dock. De vill gärna kunna gömma sig i sanden och får nog svårare att få i sig mat med sjösten eftersom de silar sanden genom gälarna. Men de är mycket fashinerande att titta på när de väl sätter fart. Våra brukar få ryck och bara simmar fram och tillbaka längs framrutan som tättingar
                        Verkligen att rekomendera
                        ojdå, ja det hade jag ingen aning om. Men jag kan ju knappast blanda murarsand med sjösten? Jag tänkte iallafall köpa en till. Finns det någon mer bra fisk man kan ha där i? jag har några neontetror och sen några oranga fiskar

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av jakka952
                          ojdå, ja det hade jag ingen aning om. Men jag kan ju knappast blanda murarsand med sjösten? Jag tänkte iallafall köpa en till. Finns det någon mer bra fisk man kan ha där i? jag har några neontetror och sen några oranga fiskar
                          I de flesta av våra kar har vi engelsk sjösten i botten och rådasand uppepå. Det negativa med det är att förr eller senare kommer sanden ligga i botten och sjöstenen uppepå . Ska ändra om lite när vi flyttar om ett par månader .

                          Det finns en del arter som du kan ha ihop med Kuhlii och Neontetror (Orange fisk??). Det är bara att hitta din favorit . Välj inte för stora fiskar bara för då försvinner nog dina Neoner .
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • jakka952
                            • May 2008
                            • 10

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            I de flesta av våra kar har vi engelsk sjösten i botten och rådasand uppepå. Det negativa med det är att förr eller senare kommer sanden ligga i botten och sjöstenen uppepå . Ska ändra om lite när vi flyttar om ett par månader .

                            Det finns en del arter som du kan ha ihop med Kuhlii och Neontetror (Orange fisk??). Det är bara att hitta din favorit . Välj inte för stora fiskar bara för då försvinner nog dina Neoner .
                            mm det förstår jag med, men jag tänkte lägga i en skiljevägg. Så att det är sjösten i en del av akvariet o sand i den andra delen. Ja det är orange fiskar, typ 5cm långa, med svarta/mörka fenor med silvriga spetsar. Ne det är klart..finns det några hajar som är växtätare? =) vore schysst o ha en haj =)

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Nej, det finns inga riktiga hajar som är växtätare, och väldtigt få riktiga hajar som går att ha i akvarier, och de lever i saltvatten. Tjurhajen kan leva i sötvatten, men blir 2-4 meter lång, och är en av världens farligaste hajar. Även om en del får för sig att man kan ha paroonhajar (en mal) i akvarium, trots att den blir flera meter, så finns det nog ingen som skulle komma på idén att ha tjurhajar hemma

                              Däremot finns det en del arter som kallas haj, utan att vara det, som silverhaj, och regnbågshaj.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...