Glömt namnet på en ungfödare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    Glömt namnet på en ungfödare...

    Jag såg en, för mig helt ny, ungfödare i en butik för ett tag sedan. Saknade svenskt handelsnamn (eller hade åtminstone bara latiskt namn på etiketten i butiken). Jag funderade inte så mycket mer på det just då, men nu har jag fått för mig att jag skulle läsa på om den och kanske skaffa några, men då är ju naturligtvis namnet som bortblåst...

    Helt "post-gul", var den. Precis samma gula färg på alla individer i karet, även fenorna. Till form och storlek påminde den mycket om icke alltför svärdbärarblandad platy eller indianplaty eller någon limia eller vad jag nu ska dra till med... Alltså mindre "smal och hög" än några av de vanligare zoobutiksvarianterna av platy...

    Vågar någon sig på en gissning om vad det kan ha varit?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kan ha varit en så kallad guldmolly, en odlingsform av Molly. De är guldgula, och det finns även svartfläckiga exemplar, förmodligen eftersom de är nog är samma art som Black Molly, som ju också är en odlingsform.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • HJ-C
      • April 2008
      • 165

      #3
      Inte alls omöjligt att du har rätt. Det enda konstiga är väl i så fall att de såldes under det latinska namnet; jag tog för givet att det var något mer ovanligt. Men du kan som sagt mycket väl ha rätt, och om inte annat så fick jag i alla fall ögonen på en ersättare som duger. Tackar!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vad var det latinska namnet då? Om du minns det så säger det mer än ett handelsnamn. Var det Poecilia nå´nting?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • HJ-C
          • April 2008
          • 165

          #5
          Ja, det är faktiskt det enda som jag är någorlunda säker på. Poecilia, alltså. Annars hade jag förmodligen reagerat mer, om jag inte ens kände igen det...

          Kommentar

          • HJ-C
            • April 2008
            • 165

            #6
            Sådär, sprang och köpte några guldmollys
            Är nästan övertygad om att det var såna jag tänkte på från början också, så då hade jag trots allt inte "hittat nåt nytt" i affären.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, Poecilia är ju det latinska släktnamnet på Molly Hette de Poecilia sphenops, som är arten dit Black Molly hör?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Ett tips: Om du har en mobilkamera så ta en bild på namnskylten nästa gång du handlar eller ser en intressant ny fisk. Det brukar jag göra om jag inte är helt 100% på att jag kommer komma ihåg namnet. Förr skrev jag upp det men kameran är smidigare.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • HJ-C
                  • April 2008
                  • 165

                  #9
                  Micke:
                  Nix, det stod något annat. Hade det bara stått sphenops, så hade jag inte reagerat alls. Det var längre. Fortfarande ingen aning om vad det faktiskt stod, men jag ska kolla om de finns kvar nästa gång jag är i den butiken.

                  Daniel:
                  God idé... Ska komma ihåg det tills nästa gång. Gäller väl bara att inte se alltför jäkla skum ut också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...