Insjöfisk, hur sjutton artbestämmer man

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    Insjöfisk, hur sjutton artbestämmer man

    Fångade lite yngel förra året i sjön. Dessa var då ca 6-7 mm långa. Dom har växt sakta och den största är ca 3-4cm lång nu. Dom är silverfärgade, men skimrar emellanåt i lite guld tycker jag. Fenorna är genomskinliga med en rödton en bit ut. OBS! hela fenorna är inte röda.

    Har en bok med svenska arter men tycker att dom just nu stämmer in på alltför många arter. Dom liknar t ex björkna, id, mört mfl.

    Jag får inte ut så mycket av att läsa om deras beteende heller. Dom fångades nära land i vassen. Finns det något speciellt knep för att utröna vad detta är.

    Dom står inte still länge nog för att fotas.
    Det enda jag är säker på är att det inte är Gädda eller Abborre.

    Kom med rena gissningar om ni vill. Det kanske ger en ide om vad det är.
    Ha det bra ni där ute...
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför inte kolla runt på fishbase?
    FishBase, Fisheries, Ichthyology, Software, Database, Windows, ICLARM, Demo, Biodiversity, Aquaculture, Population Dynamics, Genetics, Indigenous Knowledge, Catch, Yield, Metabolism, FishBase 98, Fish, Aquarium, Hobbyist, Angling, Diving, Reef, Tropical, Biology, Identification, Ornamental, Aquaculture

    Du kan skriva in svenska populärnamn och se vad du får fram.
    Om du kan fota dom är det ju bäst.
    Det finns ett antal på forumet som kan hjälpa dej i så fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Solo
      • December 2003
      • 142

      #3
      Jag tror jag blir tokig. Jag får försöka ta en bild. Tittade på fishbase och kom fram till att dom liknar Löja, Brax, Färna, Id, Stäm, Mört, Sarv och Simma. Jag är dessutom sopig på engelska så jag har lite svårt att läsa mig till vad där står.

      Det enda jag kan gå på är det röda på fenorna och då är Mört, Vimma och Id dom mest troliga.

      Jovisst ja: dom har en stark stimkänsla dom små.
      Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jämför placering och storlek på rygg & analfena, samt deras placering jämtemot ryggfenan. Det skiljer rätt mycket mellan de arter du räknar upp.

        PS: glöm inte Sarv också.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Man börjar med att lära sig bestämma vuxna fiskar. Sedan ger man sig på mindre och mindre exemplar. När dom är mindre än 1 cm är det definitivt överkurs. Är dom dessutom levande, så man inte kan lägga dem under lupp, är det ännu svårare!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Korsningar finns ju som extra bonus när man ska klura ut vad det är
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Korsningar hos svenska fiskar? Det var som tusan ;D

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ett par sisådär foton. Kanske hjälper lite förhoppningsvis att utesluta någon art. Mört överst id underst. Stäm på ensamma bilden. Färna dom 2 sista. Bredare än id och fjällen syns nog skillnaden
                Bifogade filer
                Senast redigerad av eriahl; 13 April 2008, 19:37.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Är Guld ID och ''vanlig'' ID samma ?

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Solo
                    Jag är dessutom sopig på engelska så jag har lite svårt att läsa mig till vad där står.
                    Se "Allt om fisk" (gå in under Fiskar, Nordiska vatten): http://www.fiskbasen.se/
                    <<<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #11
                      Ursprungligen postat av Solo
                      Fångade lite yngel förra året i sjön. Dessa var då ca 6-7 mm långa. Dom har växt sakta och den största är ca 3-4cm lång nu. Dom är silverfärgade, men skimrar emellanåt i lite guld tycker jag. Fenorna är genomskinliga med en rödton en bit ut. OBS! hela fenorna är inte röda.

                      Har en bok med svenska arter men tycker att dom just nu stämmer in på alltför många arter. Dom liknar t ex björkna, id, mört mfl.

                      Jag får inte ut så mycket av att läsa om deras beteende heller. Dom fångades nära land i vassen. Finns det något speciellt knep för att utröna vad detta är.

                      Dom står inte still länge nog för att fotas.
                      Det enda jag är säker på är att det inte är Gädda eller Abborre.

                      Kom med rena gissningar om ni vill. Det kanske ger en ide om vad det är.
                      Ha det bra ni där ute...

                      - Om de är fångade i en vanlig insjö (i vassen) kan du utesluta Id samt Vimma. Bägge dessa fiskar återfinns i de allra flesta fall i strömmande vatten. Däremot kan det vara sarv som med förkärlek leker och själv tillbringar sin mesta tid i sjöarnas vassar. Som "yngel" är alla fiskar väldigt lika varandra. Det är först när de når en storlek av 5-7 cm som man med säkerhet kan artbestämma dem. Så jag gissar på "sarvyngel" jag
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Säkert sarv eller mört. Det är nog svårt att se skillnad på dem än.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Solo
                          • December 2003
                          • 142

                          #13
                          Tjena! Tack för alla svar. Det är inte lätt att artbestämma på enbart beskrivning det vet jag. Men dom vill inte stå still så det blir ingen bild. Alla lever dessutom (jippie) så jag kan inte foto någon "bortgången".
                          Ehrial: mycket fina bilder, mina små ser mest ut som stäm om jag tittar på bilderna men dom är något rödtonade i fenkanterna.
                          Dom är väldigt lika mört om man bortser från att dom går lite mer i guldton och inte har så röda fenor. Fenorna kan ju dock färga ut på äldre fiskar.

                          Jag får återkomma så snart jag har foto och eller dom blivit större.

                          Återigen tack för alla svar!
                          Ha det bra...
                          Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                          Kommentar

                          • nesseman
                            • December 2007
                            • 362

                            #14
                            mört har röda ögon.. såvitt ja sett när ja fiskat dom

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #15
                              mmm rätt !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...