är akvariehajen en myt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rofeto
    • April 2008
    • 3

    är akvariehajen en myt?

    hej hej. detta kanske känns ganska luddigt för många, men för ca 10 år sedan såg jag ett akvarie fullt med hajar. det var i en affär i åled om det spelar någon roll. hajarna var kanske 10cm långa i ett inte ens 100liters akvarie. jag har inte haft akvarie nu på många år men har blivit sugen nu igen, men jag bara måste hitta den där hajen. eller vad det nu var. såg alltså precis ut som riktiga hajar. har letat runt på nätet men hittar inget som stämmer. är det någon som vet vad jag pratar om?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns inga sötvattenshajar - däremot finns det en del fiskar som liknar hajar och därför kallas för hajar - typ silverhaj, hajmal, paroonhaj etc. etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MalMannen
      • March 2008
      • 255

      #3
      jag trodde paroonhaj var en riktig haj eftersom den kan bli så stor :P

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det finns inga sötvattenshajar - däremot finns det en del fiskar som liknar hajar och därför kallas för hajar - typ silverhaj, hajmal, paroonhaj etc. etc.
        Nja, i Nicararguasjön finns det hajar. Riktigt farliga är de också. Fast de lär inte vara aktuella för akvarier...
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hajmal.

          Notera vuxen storlek; det är egentligen en matfisk, du kan hitta Pangasius-filé i frysdisken på närmsta mataffär. Kort sagt olämplig för alla utom ett fåtal offentliga akvarier.

          Den är dessutom en av världens mest snabbväxande fiskar, så tänk inte att du skall skaffa större kar så småningom.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Nja, i Nicararguasjön finns det hajar. Riktigt farliga är de också. Fast de lär inte vara aktuella för akvarier...
            Tjurhajar, de är även kända för att simma långt upp i floder.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • rofeto
              • April 2008
              • 3

              #7
              nja. det verkar som att jag har drömt detta för jag har verkligen för mig att dom var otroligt lika riktiga hajar. finns det något sådant till saltvattenakvarie?

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Nja, i Nicararguasjön finns det hajar. Riktigt farliga är de också. Fast de lär inte vara aktuella för akvarier...

                Det lär vara Carcharhinus leucas du tänker på, den finns inte bara i Nicaraguasjön, men du har helt rätt, den är inte aktuell för normala akvarier.

                Kommentar

                • rofeto
                  • April 2008
                  • 3

                  #9
                  så besviken jag blir. jag som vill ha hajar i mitt akvarie.

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Starta upp ett 1-3 kubiks saltkar så kan du ha riktiga hajar

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av rofeto
                      nja. det verkar som att jag har drömt detta för jag har verkligen för mig att dom var otroligt lika riktiga hajar. finns det något sådant till saltvattenakvarie?
                      Alla hajar är saltvattenslevande, så har du bara tillräckligt stort kar och plånbok kan du välja och vraka.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        Det måste nog ha vart paroonhajar du sett. Eller så kanske det kan ha vart silverhajmalen/sydamerikans haj.

                        Paroonhajar är dock extremt lika riktiga hajar vid 10-20cm's storlek. Därefter blir de dock ganska fula. Ska om ett tag lägga upp bilder på de 2 jag har så ni kan se.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • Wunder
                          • September 2007
                          • 315

                          #13
                          Det tycks ju iallafall finnas äkta hajar (i släktet Glyphis) som är äkta sötvattenslevande, förutom tjurhajen då.

                          Kommentar

                          • A C-son
                            • December 2007
                            • 537

                            #14
                            Samtliga hajar som kan återfinnas i sötvatten blir alldeles för stora för normala hemakvarier mig veterligen. Det gäller ochså flertalet havslevande arter.
                            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              #15


                              ''Biology poorly known. But its minute eyes suggest that it may be adapted to turbid water with poor visibility, as in large tropical rivers''

                              tropical RIVERS...

                              omg! jag måste ha en sån...
                              Senast redigerad av THE_DUDE; 08 April 2008, 00:47.
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...