sällsynt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    sällsynt?

    hej jag fick med ngra malar till mitt 250L och nu undrar jag:

    1. vad är det för en?
    2. hur mkt kan den kosta?



    tacksam för svar!
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jo, precis som du skrivit vid bilden. Det är en Heteropneustes. Vad dom kostar här vet jag inte men på fiskmarknaden i Delhi (Indien) för ca 10 år sedan såg jag en liten flicka köpa ca 20 stycken levande för en eller två Rupies. Det är mindre än 50 öre. Hon skulle koka soppa på dem trodde handlaren när jag frågade.

    Fentaggarna är giftiga. Hanteras med varsamhet!

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Jo, precis som du skrivit vid bilden. Det är en Heteropneustes. Vad dom kostar här vet jag inte men på fiskmarknaden i Delhi (Indien) för ca 10 år sedan såg jag en liten flicka köpa ca 20 stycken levande för en eller två Rupies. Det är mindre än 50 öre. Hon skulle koka soppa på dem trodde handlaren när jag frågade.

      Fentaggarna är giftiga. Hanteras med varsamhet!
      jo tack :P men asså jag menade nutid och i sverige:P men visst sponsrar du en resa till indien ska jag gladeligen åka dit för att köpa dem billigt
      nä det är kul att höra sånna små historier

      men ajg tror att det är Heteropneustes micronågonting.... efter att ha sökt lite, den "riktiga" fossilmalen blir typ 50cm lång och har 6-7 fenstrålar, mina har 8st

      men vad kan den tänkas kosta i en vanlig akvariehandel?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Forskare jobbar just nu med Heteropneustes. Vi får se hur många arter det blir och hur man skiljer dem åt om något år när dom är klara.

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Går inte att gissa sig fram till vad en sån kan kosta.

          Har sett vanliga varianter av detta släkte ligga på 120kr som yngel och 250kr som halvvuxna exemplar. Priser varierar enormt beroende på vilken butik man handlar från. Finns ställen där silverhajar kostar 30kr st och andra ställen där de säljs för 120kr st.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            Går inte att gissa sig fram till vad en sån kan kosta.

            Har sett vanliga varianter av detta släkte ligga på 120kr som yngel och 250kr som halvvuxna exemplar. Priser varierar enormt beroende på vilken butik man handlar från. Finns ställen där silverhajar kostar 30kr st och andra ställen där de säljs för 120kr st.
            oki här omkring där jag bor har jag aldrig sett sånna, men jag tänkte ta 50kr st för mina

            Kommentar

            Arbetssätt...