Identifieringshjälp önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalina
    • January 2008
    • 9

    Identifieringshjälp önskas

    Jag är nybörjare på detta med akvarier och har uppgraderat verksamheten genom att köpa ett lite större begagnat. En del fiskar medföljde köpet (annars hade de fått göra sin sista resa via toalettholken), men ägarens fru, som jag gjorde upp affären med, visste inte vad det var hon hade i burken.

    Jag tror mig lyckats klura ut att den randiga är en tigerbarb, samt att de små med röd nos och randig stjärt är någon sorts tetra. Kan det stämma? I så fall återstår tre sorter att identifiera.

    En är ganska blek och grå med en vacker ljuslila fläck på bakdelen.

    Den största av dem, ca 5-6 cm, har en svart linje från bakkroppen och in på stjärtfenan. Runt det svarta är den gul och ytterst från rygg och analfena till stjärtfena röd.

    Den sista är ljust orange och den mest stillsamma av dem. Den håller sig lite i skymundan och verkar allmänt vilsen i samlingen.

    Jag har inte begripit mig på hur man infogar bilder här så jag skickar en länk tilll min PhotoBucket:


    Bilderna är inte de bästa för det är livliga och högst svårfotade rackare jag fått. De bor temporärt i mitt 56-liters tills det andra är färdiguppvärmt och klart, så min silvermolly kan ha fastnat på någon av bilderna.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tetran är nog en Norsk flaggtetra, Hemigrammus caudovittatus
    Tigerbarb som du sa
    Tetran med lite lila på stjärten finns i en affär här i Varberg men jag kommer inte på vad den heter
    Och den rödaktiga ser ut som en minortetra.
    Ser även ut som en rödmunstetra i bakgrunden, men den kanske du hade sedan tidigare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Tigerbarb är rätt

      Sen är det rödmunstetra.

      De andra ser oxå ut som tetror, men inga jag kan namnge vid skrivande stund.

      Kolla på bilderna i artbeskrivningen om de känns igen där annars
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        jaha, ansjo hann före

        Så går det när man inte är så snabb på tagenterna
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Tetran med lila på stjärten är en blåtetra eller moskitotetra-Boehlkea fredcochui

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Där var det, tack saltbiff!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Där var det, tack saltbiff!
              Hehe,så lite så har sådana själv, de leker alltid mot framrutan vid ytan...fina firrar

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • kalina
                • January 2008
                • 9

                #8
                Åh, så det kan vara tetror alltihop? Kul! Då förstår jag att det var en dum idé att släppa ner dem till mina guppyyngel... Tanten sa ju att de var så snälla, och fast jag visste att det var tetrasort med så trodde jag inte det skulle vara någon fara... Men nu när jag sett hur snabba de är så förstår jag ju att ynglen inte hade någon chans. Nåväl, det kommer väl flera framöver!

                Nu ska jag ut och surfa på olika tetrasorter.

                Tack ska ni ha för hjälpen!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Den blekröda tetran med en svart fläck på sidan är gissningsvis en Serpatetra.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...