Algätare med sugpropp, men vilken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelk
    • March 2008
    • 2

    Algätare med sugpropp, men vilken?

    Någon som kan hjälpa mig att identifiera vad detta är för en fisk? På affären kallade dom den helt enkelt bara för algätare.

    bilder:
    Lärorikt och intressant innehåll i ett enkelt format Alla artiklar Ta del av våra favoritartiklar Vi har publicerat massor av artiklar här på sajten, och utav dessa har vi såklart ett par favoriter. Dessa favoriter har vi sammanställt här nedanför så att du enkelt kan läsa och ta del av dem. Är det svårt att ... Läs mer

    Lärorikt och intressant innehåll i ett enkelt format Alla artiklar Ta del av våra favoritartiklar Vi har publicerat massor av artiklar här på sajten, och utav dessa har vi såklart ett par favoriter. Dessa favoriter har vi sammanställt här nedanför så att du enkelt kan läsa och ta del av dem. Är det svårt att ... Läs mer


    ursäkta om bilderna är lite kassa, hade bara tillgång till mobiltelefonen.
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    kan det vara en gibbicebs (stavning???), också kallad flaggfenspleco.
    Den var i allafall jättefin!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Att bara kalla en fisk för algätare tyder på en inte alltför kunnig och seriös affär, eftersom det finns många arter som säljs för sin förmåga att äta alger (trots att en del egentligen inte är så bra på det), och en del av dem är olämpliga i "normalstora" sällskapsakvarier. Den fisk som vanligtvis brukar kallas bara algätare, är den kinesiska algätaren http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 En fisk som blir ganska stor, aggressiv, och inte särskilt bra på att äta alger.

      Men fisken på din bild ser som sagt ut som en segelfenspleco http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318 Pterygoplichthys gibbiceps. Bra på att äta alger, men blir stor, ca 50 cm.
      Senast redigerad av Shepard; 14 March 2008, 21:41.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        jo det liknar en segelfens pleco.. Gibbiceps
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • lobbe
          • March 2008
          • 6

          #5
          instämmer med ovan nämnda svar ser ut som en segelfens pleco!

          Kommentar

          • Pelk
            • March 2008
            • 2

            #6
            Blir dom så stora? :P det nämnde dom inte när jag köpte den, han kommer ju att växa fast i min lilla skål stackaren :/ Jag antar att jag får sälja han eller byta om han börjar bli stor, nån som vet hur snabbt dom växer? Den var cirka 4-5 cm när jag köpte den för några veckor sen och hitills har jag inte märkt nån skillnad.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Pelk
              Blir dom så stora? :P det nämnde dom inte när jag köpte den, han kommer ju att växa fast i min lilla skål stackaren :/ Jag antar att jag får sälja han eller byta om han börjar bli stor, nån som vet hur snabbt dom växer? Den var cirka 4-5 cm när jag köpte den för några veckor sen och hitills har jag inte märkt nån skillnad.
              Nej, de verkar ofta "glömma" att berätta så´nt Förmodligen stannar den i växten, och dör ganska snart. Får de bra förhållanden kan de säkert bli ca 20-30 år.

              Och det finns dessutom inte många fiskar du kan ha i en skål överhuvudtaget. Mest smådjur, som räkor. Även guldfiskar/slöjstjärtar, som skålarna är döpta efter, blir alldeles för stora för skålar. Köp ett riktigt akvarium, på mellan 50 och 100 liter istället, så får du mer utbyte av hobbyn Ju större det är, desto mer lättskött är det, och lättare att få bra balans i.
              Senast redigerad av Shepard; 15 March 2008, 12:59.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...