Vilken fisk är detta :) ?*Hjälp*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Vilken fisk är detta :) ?*Hjälp*

    Jag undrar vilken fisk det här är



    http://www.youtube.com/watch?v=bizOn...eature=related här har ni en video också.

    Fisken var grymmt fin, står ju att den heter ''masheer'' men det är ju inte latinska namnet på den ^^
    Och går det att köpa denna fisk i Sverige ?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Finns en bra sida som heter google har jag hört Hur som helst framkommer det ganska snabbt att de heter Tor putitora på latin.

    Kommentar

    • Auroraswe
      • November 2007
      • 55

      #3
      "Tor putitora" är det latiska namnet. Sannolikheten att hitta den i sverige är ganska liten. Blir stor. 2meter +. Finns i usa ibland men den går för 100$ minst.

      Peter
      www.myspace.com/auroraswe

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hur stort är ditt akvarium egentligen? Bara nyfiken
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Tor-arterna är praktiskt taget allihop akut utrotningshotade, eller på väg att bli. De har den dåliga smaken att ha alla egenskaper en fisk inte bör ha för att kunna överleva:
          De är mycket stora, vandrar, äter insekter, leker först när de är rätt gamla, vaktar inte äggen, och lägger äggen i forsar. Det är precis de egenskaper en fisk skall ha för att inte överleva när vattendragen de bor i däms up. Dessutom smakar de gott, och fiskas hårt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Hur stort är ditt akvarium egentligen? Bara nyfiken

            540L är det största jag har just nu ! Men vi ska skaffa 3000L ute i vardagsrummet i sommar en hel vägg ska få bli ett kar ^^

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Ok Tack för hjälpen ^^ Ska fiska denna fisk när jag reser till Indien
              Ska försöka hitta den i Sverige också! Ska göra mitt bästa! Grymmt fin! Den hade passat in med mina koi ^^ och gräskarpar ^^ !

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Aircut64
                540L är det största jag har just nu ! Men vi ska skaffa 3000L ute i vardagsrummet i sommar en hel vägg ska få bli ett kar ^^
                En hel vägg? Det vill jag också ha
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av Aircut64
                  Ok Tack för hjälpen ^^ Ska fiska denna fisk när jag reser till Indien
                  Ska försöka hitta den i Sverige också! Ska göra mitt bästa! Grymmt fin! Den hade passat in med mina koi ^^ och gräskarpar ^^ !
                  Antar att du missade "Tor-arterna är praktiskt taget allihop akut utrotningshotade, eller på väg att bli." Och "Max. size: 275 cm TL (male/unsexed; Ref. 6695); max. published weight: 54.0 kg (Ref. 1479)". Och att det dessutom är en kallvattensfisk.
                  Senast redigerad av oaken; 09 March 2008, 17:43.

                  Kommentar

                  • Auroraswe
                    • November 2007
                    • 55

                    #10
                    Låter ju skitbra att du ska fiska den. den är ju nästan utrotad... Ännu ett smart utalande eller var de någon ironi inblandad nu?

                    /Peter
                    www.myspace.com/auroraswe

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Ursprungligen postat av Auroraswe
                      Låter ju skitbra att du ska fiska den. den är ju nästan utrotad... Ännu ett smart utalande eller var de någon ironi inblandad nu?

                      /Peter

                      Ehm den finns ute i naturen : o ...Du kanske skärt dig igen ?

                      Kommentar

                      • THE_DUDE
                        • February 2004
                        • 764

                        #12
                        jag har hållt ögonen öppna efter Tor-arter i flera år men aldrig hittat nått, även bra akvarie butiker vet ofta inte enns vad det är för firrar...
                        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Ursprungligen postat av THE_DUDE
                          jag har hållt ögonen öppna efter Tor-arter i flera år men aldrig hittat nått, även bra akvarie butiker vet ofta inte enns vad det är för firrar...

                          hahah oj då lär jag knappast hitta någon xo
                          hmm låter dom ta hem fiskar från Asiatiska länder ? Om man t.ex fiskat småyngel o sådant. Har ju hört att det finns en speciell flygklass för just djur.

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            hahah oj då lär jag knappast hitta någon xo
                            hmm låter dom ta hem fiskar från Asiatiska länder ? Om man t.ex fiskat småyngel o sådant. Har ju hört att det finns en speciell flygklass för just djur.
                            Man behöver tillstånd från Jordbruksverket. Kan ju vara värt att notera (igen) att det rör sig om utrotningshotade fiskar dessutom.

                            Och varför ingen akvariebutik hört talas om dem beror nog helt enkelt på att det inte är fiskar som passar bra i akvarium, helt enkelt.

                            Kommentar

                            • Auroraswe
                              • November 2007
                              • 55

                              #15
                              Ursprungligen postat av Aircut64
                              Ehm den finns ute i naturen : o ...Du kanske skärt dig igen ?
                              Bara för ett djur finns i naturen är det ok att jaga det och eventuellt ta det från sin naturliga miljö? Även fast det är en utrotningshotad art? Jösses dagens ungdom...

                              Och nej jag har inte SKURIT mig

                              Men ja ska åka till Afghanistan snart jag kanske kan ta ett kort på en "TOR" som du kan få sen
                              www.myspace.com/auroraswe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...