vad är detta??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    vad är detta??????

    När jag rengjorde mitt lilla yngelkar som jag börjar få problem med så hittade jag detta.......


    Vad kan det vara? Kan det vara snigelägg?
    Sonja var nämligen snäll och kom in med några såna till mig.
    Ska försöka beskriva lite då bilderna inte vart dom bästa

    Det sitter på en storbladig växt som jag ej kommer på namnet just nu. Det ser ut som genomskinliga små sköldar med små prickar i. Om ni jämför med ankmaten som flyter så kanske ni kan få en uppfattning om storleken....

    Hoppas att nån vet..
    Bifogade filer
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    #2
    är det ingen som vet vad det kan vara..... Vill gärna veta om jag ska ta ut det ur karet eller inte.

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Det är snäckägg, men jag kan inte säga vilken sort.

      Kommentar

      • vronkan
        • October 2007
        • 160

        #4
        troligtvis är det posthorn då eftersom att jag fick några av sonja häromdagen.

        Tack för hjälpen

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          "Små genomskinliga sköldar" låter som Acroloxider, en typ av sötvattensskålsnäcka:

          De är cirka tre millimeter stora snäckor, plattade från "toppen" så när man ser dem från sidan ser de ut som en låg pyramid. De äter alger.
          De är väl inte direkt vanliga, men verkar inte helt ovanliga heller - jag har acroloxider i åtminstone två av mina akvarier.

          Snäck-ägg-klumpar är normalt sett större, och man ser runda ägg inuti en gelé-artad massa. Acroloxider rör på sig, och det gör förstås inte snäckägg.
          Senast redigerad av Azur; 24 February 2008, 13:41.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • vronkan
            • October 2007
            • 160

            #6
            det liknar bilden som du la till, men vart kan jag ha fått dom ifrån och är det äggen eller snäckorna som rör sig?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Snäckor kommer i stort sett alltid med växter. Just acroloxider kan man dessutom ha i åratal utan att ens märka, eftersom de normalt sett förökar sig långsamt och är mycket små och genomskinliga.

              Snäck-ägg rör sig inte. Snäck ägg ser normalt sett ut ungefär så här:

              Dvs en gelé-massa med runda ägg i. Känner man på snäck-ägg är det geléartat, medan acroloxider är ganska hårda.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • vronkan
                • October 2007
                • 160

                #8
                då tror jag att det är snäck ägg, har känt på dom och dom är väl inte direkt mjuka mera fasta i formen men dom har suttit på samma ställe sen igårkväll.

                Kommentar

                • vronkan
                  • October 2007
                  • 160

                  #9
                  och dom är mer likt den sista bilden du la med.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...