Vilken sorts corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esja
    • January 2008
    • 44

    Vilken sorts corydoras?

    Jag har två superfina små corydoras, men har tappat bort lappen från Åleds där de skrev upp vilken sort de var... Någon som kan hjälpa mig? Jag har desperat försökt att fota dem men de vill inte riktigt vara med.

    Jag sitter och kollar igenom alla bilder på olika corydoras jag kan hitta. På Åleds egen hemsida hittade jag två perfekta kandidater. Eller, nästan. Om man tar kroppen på en "Corydoras sp.cf.punctatus" och sätter på huvet från en "Corydoras schwartzi", då får man mina två. Alltså, de är sådär jämnprickiga över hela kroppen, men har ett tjockt mörkt band alldeles över ögonen.

    Någon idé om vad det skulle kunna vara?
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Har du kollat på artbeskrivningarna här?
    Bara att söka på "corydoras", och sen väljer du "visa resultat som bilder" i övre högerkant på sidan.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Esja
      • January 2008
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Trollsvans
      Har du kollat på artbeskrivningarna här?
      Bara att söka på "corydoras", och sen väljer du "visa resultat som bilder" i övre högerkant på sidan.
      Haha, tack, den funktionen hade jag inte sett! Jag hittade en som ser verkligen exakt ut som mina, Corydoras kanei. Låter det normalt? Alltså, är det en fisk Åleds skulle kunna sälja till en total nybörjare som bad dem i affären att välja fiskar åt sig...

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursprungligen postat av Esja
        Alltså, är det en fisk Åleds skulle kunna sälja till en total nybörjare som bad dem i affären att välja fiskar åt sig...
        Att en art är sällsynt betyder inte automatiskt att den är svårskött. Tvärtom verkar många vanliga "nybörjarfiskar" vara riktigt knepiga.
        Just C. kanei vet jag inte så mycket om, mer än att arten är lätt att blanda ihop med C. atropersonatus, en art som Åleds har i lager men ingen bild på.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Esja
          • January 2008
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av Daniel Blom
          Att en art är sällsynt betyder inte automatiskt att den är svårskött. Tvärtom verkar många vanliga "nybörjarfiskar" vara riktigt knepiga.
          Just C. kanei vet jag inte så mycket om, mer än att arten är lätt att blanda ihop med C. atropersonatus, en art som Åleds har i lager men ingen bild på.
          Eeeeh... den ser ju likadan ut usch, det här var svårt. Jag känner mig så dum som tappade bort lappen. Åleds har båda i lager, och de kostar samma... tänk om jag aldrig mer får reda på vilken sort det är jag har

          Lättskötta är de i alla fall, oavsett hur vanliga/ovanliga de är, för de har ju överlevt hemma hos en rookie som jag...

          Tillägg: har googlat på en massa bilder nu och mina har prickar lite upp på ryggfenan också, plus att de har massvis massvis med prickar medan en del atropersonatus verkar bara ha några här och var, så de liknar mer de bilder jag sett på kanei än de jag sett på atropersonatus?
          Senast redigerad av Esja; 02 February 2008, 15:04.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Kanske läge att åka tillbaka för att...
            1. Fråga om de i affären kommer ihåg vilken art du köpte.
            2. Skaffa några kompisar till dina två pansarmalar.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Esja
              • January 2008
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel Blom
              Kanske läge att åka tillbaka för att...
              1. Fråga om de i affären kommer ihåg vilken art du köpte.
              2. Skaffa några kompisar till dina två pansarmalar.
              Jag har redan frågat, de minns inte (inte så konstigt kanske, det var 6 månader sedan...) om inte annat får jag väl visa dem så får de se vad det är för något. Och yep, jag har precis fått tips om att ha ett större gäng corydoras i mitt kommande 300L, så de ska få flytta till ett större kar och få nya vänner.

              Kommentar

              Arbetssätt...